RE: درسوک امام محمد باقر«علیه السّلام»
امامت وعلم پیامبران
هنگامى که خورشید اقتدار بنى امیّه افول کرد و پایه هاى حکومت آنان در اثر انقلابهاى پیاپى مکتبى، هر روز سُست تر از روز پیش مىشد،امام باقر علیه السلام فرصت نشر معارف قرآنى را پیدا کرد. این معارف درصحیفه اى گرد آمده بود که اهل بیت هر یک آن را از رسول خداصلى الله علیه وآله به ارث برده بودند.
و در این روزگار جامعه اسلامى که دامنه آن بسیار گسترش یافته و به مثابه چادرى بزرگ ملّتهاى گوناگون و فرهنگهاى مختلف را در خود جاىداده بود، به معارف قرآنى پیش از پیش نیاز داشت. این جامعه نوین را براساس چه ارزشهایى باید ارزیابى کرد؟ و ارزشهاى توحیدى و چهارچوبهاى عمومى وفرهنگى و روح قوانین حاکم بر این جامعه درزمینه هاى مختلف چگونه باید باشد؟
تا دیروز امام سجاد از طریق نیایشها و راز و نیازهایش با خداوند،پرچم توحید را بر مىافراشت و با دعا و نیایش حیات جامعه مسلمانان و بویژه جامعه مکتبى پیرو خط اهل بیت علیهم السلام را سر و سامان مىداد.
امّا امروز این شالوده توحیدى استوار شده است و امام باقرعلیه السلام مىآیدتا قلّه معارف را بر آن بنیاد نهد و پس از وى امام صادق علیه السلام با بیان بسیارى از مسائل حکمت الهى و تفسیر و فقه این بنیاد را تکمیل مىکند.
معارفى که امام باقر در راه نشر و گسترش آن مىکوشید، چه بودندوآنحضرت چگونه توانست راهى به سوى آنها باز کند؟
گاه در راه علم مىتوان از تجارب جزئى به قواعد عمومى دست یافت و گاه نیز مىتوان از این قواعد عمومى راهى به جزئیات باز کرد. اگر راه نخست، شیوه عموم مردم در رسیدن به علم است، راه دوّم نیز، راه علم پیامبران وجانشینان مرتبط با وحى آنان است.