
- فرقه وهابیت
-
2. قرن بیستم
گسترش وهابیت در قرن بیستم مشخص و واضح است، از 1902 به بعد، سومین دولت سعودی- وهابی در شبه جزیره عربستان تحت رهبری امام (هم چنین بعدها سلطان و شاه) عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود (متوفی 1953)، مشهور به " ابن سُعود/سَعود " (عبدالعزیز و بعلاوه السعودیه، المملکه العربیه ) آغاز شد.
استقرار قدرت وهابی در نجد با احیاء عقاید و آراء وهابی و تبلیغات در آنجا همراه بود، مخصوصا در بین قبایل بدوی. نتیجهی آن جنبشی شبه نظامی و مذهبی به نام إخوان بود، که در مسکنهای پرجمعیت و مملو از ایلیاتیهای چادر نشین در اردوگاهی به نام هجره تشکیل شده بود، (الهجار مراجعه کنید)، که در همان زمان مامور بودند که اجتماعات کشاورزی را برقرار کنند. در بعضی موارد هجار به اتحادیه ارتقا مییافت که بر اساس مرام و مسلک وهابی بود که اعضای آن از بین مردمان نجد و برخی دیگر از قلمروهای همجوار که ابن سعود آنها را به تصرف در آورده بود، تشکیل شده بود (برای این گسترش تا سال 1936 کوستینر را در کتابنامه ملاحظه کنید).
بیشتر جنبشهای إخوان که در سال 1972 آغاز شد نتیجهی کشاکش بین وهابیت اصیل- که به وسیلهی اخوان مخلوط شده بودند- و بین تعصبات عقیدتی ابن سعود بود که بعدها تلاش کرد که چارچوب مذهبی را با مرام و مسلک اجتهاد و مصلحت برابر و مساوی قرار دهد.
متوقف شدن شورش اخوان (30-1929) به معنی غروب کامل آنها نبود؛ اما فرمانبرداری آنها از دولت بعدها باعث شد که آنها به طور کامل به واحدهای دفاع ملی و یا " پلیس مذهبی " تبدیل شوند که به مطویون (متطویه مراجعه کنید) مشهور شدند. ظاهرا تاریخچهی هر دو نقش آنها در انتشار عقاید وهابی و همینطور شورش بر ضد ابن سعود، به گروههای مخالف در درون پادشاهی و در خارج از آن روحی تازه دمیده بود.
با تسخیر حجاز در سال 5-1924 و حذف حکمرانی هاشمیها در آنجا (هاشمیها مراجعه کنید)، زیارت مکه (حج و مکه مراجعه کنید) و زیارت مدینه (مدینه مراجعه کنید) به کنترل وهابیها در آمد. سیاست مذهبی که قوانین جدید ارائه میداد، و توقیف مناسک مخصوصی که بدعت تشخیص داده میشد (به بدعت مراجعه کنید) در ادامهی تخریب آرامگاهها و سنگ قبرها در قبرستان بقیع الغرقد و هر جای دیگر، هیجان شدید را در بسیاری از مناطق جهان اسلام افزایش داد. همچنین دخالت وهابیها در مناسک مذهبی زایرین باعث برخوردهای جدی و حتی اختلاف در سطح بین المللی شد. یکی از اولین و مشهورترین این برخوردها به نام واقعهی مَحمل مشهور شد (به مَحمَل مراجعه کنید).
این واقعه باعث تنش جدی بین عربستان سعودی و چند کشور مسلمان مانند مصر و ایران شد (به بوبر و کریمر در قسمت کتابنامه مراجعه شود). در خصوص ایران، تنش بر سرموضوعات زیارت و کنترل حرمین بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 9-1978 دوباره قوت گرفت (بررسی سالیانه توسط ام. کریمر، بررسی خاورمیانهی معاصر، بولدر، غیره، به ویژه در جلد یازدهم (1987) به بعد).
-
کلمات کلیدی این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین
انجمن