
- فرقه وهابیت
-
اولین تصرف مکه تنها دو ماه و نیم طول کشید تا زمانیکه در ماه ربیع الاول 1218/ ژوئن و جولای 1803 غالب دوباره شهر را در اختیار گرفت. در ابتدای سال 1220/ آوریل 1805 وهابیها مدینه و در ذی القعده 1220/ ژانویه - فوریه 1806 مکه را برای بار دوم به تصرف در آوردند.
حکمرانی وهابی بر حرمین که تا زمان تغییر سال 1227/28(1812/13) ادامه یافت، تبدیل به یکی از پرتنشترین دورههای تاریخ وهابی شد ( به دحلان مراجعه کنید): تخریب قبور و آرامگاههای مورد احترام و گنبدهای بر افراشته بر محل تولد نبی مکرم و علی بن ابیطالب و ابوبکر الصدیق و خدیجه بنت خویلد؛ ممنوعیت زیارت کاروانهای زایرین که هر سال از سوریه و دمشق میآمدند؛ اجباری شدن تعلیم علماء و عامه طبق دستور العملهای وهابی، در جایی که پرتنشترین برخورد تفسیر وهابی از اسلام با دیدگاه عمومی جهان اسلام مطرح شد. عبدالله بن محمد بن عبدالوهاب در " رساله "ای نوشته شده در زمان تسخیر مکه (به قسمت بالا مراجعه کنید) که خود او در آن نقش داشت، نکات مهم را در رابطه با لغو خراجهای غیر شرعی(مکوس/ رسوم) روشن کرد؛
تخریب تمام ابزار مصرف تنباکو و حرمت کشیدن آن، ( به برکهارت صفحات 284و303 رجوع شود) تخریب تمام مراکز فساد؛
تخریب تمام گنبدهایی که بر فراز قبرها ساخته شده بود و بناهای دیگری که برای ستایش افرادی جز خداوند مورد استفاده قرار میگرفت؛
اجبار تمام مؤمنین – صرفنظر از اینکه به کدام مذهب معتقد باشند - تا همگی نماز جماعت را به امامت یک امام بخوانند (که به یکی از مذاهب اربعه تعلق دارد)؛
توزیع نوشتههای محمد بن عبدالوهاب در بین علماء و توزیع خلاصهای از مضامین آن در بین عامه مردم که تحت نظارت مورد مطالعه قرار گیرد؛ دخالت در اعمال دینی مذاهب وقتی که ناصحیح تشخیص داده میشد(به عنوان مثال در مورد نمازی که در مذهب مالکی و حنفی ادا میشود از منظر وهابی لحظهی طمأنینه در قیام بعد از رکوع و در جلوس بین سجدهها صحیح شمرده نمیشود)؛
از بین بردن کتابهایی که احتمالا منتهی به شرک میشود مانند کتاب روض الریاحین (نوشتهی " الیافعی" متوفی 768/7-1366) یا احتمالا در دین مردم تأثیر منفی دارد، مانند کتابهایی درباره علم منطق؛
از میان بردن موقعیت مخصوص اهل البیت در جامعه (عقیدهی کافئه در ازدواج، که هیچ اساسی در قرآن و سنت ندارد یافت میشود، بوسیدن دستشان که شاید منتهی به شرک شود و غیره)؛
حرمت هر گونه بدعت؛
استفاده عمومی از" سُبحه " و یا تسبیح، بالا بردن صدا در مأذنهها که با اذان متفاوت است (مانند آیات قرآنی، دعا و نیایش برای نبی و ذکر)، تذکیر و ترحیم، خواندن احادیث ابوهریره پیش از خطبهی روز جمعه، تجمع برای شنیدن شرح مولد النبی، اعتقاد به شرعی بودن این عمل، تجمع برای "رواتب المشایخ " مانند راتب الثمان یا راتب الحداد که آن هم دارای شرک است، شرح "فواتح " برای "مشایخ " بعد از نمازهای پنجگانه که منتهی به شرک میشود.
راه و روش صوفیه (الطریقه الصوفیه) و پاکسازی باطن از اعمال پلید رد نشد، تا زمانی که منسوب به صوفیه و در دایره شریعت باشد (همانگونه که توسط وهابیها تعلیم داده شده است).
-
کاربر مقابل پست محمدابراهیم نامدار عزیز را پسندیده است:
کلمات کلیدی این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین
انجمن