
 
		
		
	-  ولايت فقيه در صحيحه زراره
 
	
	
 
 
 
	
	
		
		
	
	
	
	
		
	
	
		
			
- 
	
	
		
		
			
				
				
						
						
				
					
						
							نکته اول:
ما عقيده داريم ولايت شرط قبولى کليه اعمال  شرعى است (نه فقط شرط صحت) پس حتى اعمال صحيح و جامع اجزاء و شرايط، چنانچه  مقرون به ولايت و در چهارچوب آن نباشد هرچند قضا و اعاده را به دنبال  نداشته باشد لکن مقبول درگاه احديت و منشأ آثار و نتايج مطلوب نخواهد بود. 
حضرت باقرالعلوم(ع) در بخشى از همين صحيحه مى فرمايد:
ذروة  الامر و سنامه و مفتاحه و باب الاشياء و رضا الرحمن الطاعة للامام بعد  معرفته، ان الله عز و جل يقول: «من يطع الرسول فقد اطاع الله و من تولى فما  ارسلناک عليهم حفيظاً.»[3] اما انه لو انّ رجلاً قام ليله و صام نهاره و  تصدّق بجميع مالِه و حجّ جميع عمره و لم يعرف ولاية ولىّ الله فيواليه و  يکون جميع اعماله بدلالته اليه ما کان له على الله حق فى ثوابه. 
و به همين دليل والى در صحيحه زراره، رهبر و راهنما به سوى احکام دين معرفى گرديده و کليددار اعمال شرعى اعلام شده است. 
و  به همين جهت على عليه السلام در روايت 35 باب ياد شده پس از ذکر نماز و  زکات و روزه و حج و ولايت با اشاره به ولايت چنين مى فرمايد: و هى خاتمتها و  الحافظة لجميع الفرائض و السنن. 
و به همين سبب حضرت امام راحل (قده)  در ديدار با دبير وقت شوراى محترم نگهبان فرمودند: ولايت فقيه و حکم حکومتى  از احکام اوليه است.[4] و نيز در نامه خود به رييس جمهور محترم وقت (حضرت  آيت الله خامنه اى) مرقوم داشتند: 
حکومت که شعبه اى از ولايت مطلقه  رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم است يکى از احکام اوليه اسلام است و  مقدم بر تمام احکام فرعيه حتى نماز و روزه و حج است.[5]
						
					 
					
				 
			 
			
			
			
			
		 
	 
		
	
 
- 
	
 
		
		
		
	
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	کلمات کلیدی این موضوع
	
	
	
		
		
			
				
				مجوز های ارسال و ویرایش
			
			
				
	
		- شما  نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
 
		- شما  امکان ارسال پاسخ را ندارید
 
		- شما  نمیتوانید فایل پیوست کنید.
 
		- شما  نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
 
		-  
 
	
	
	 	مشاهده قوانین 
	انجمن