حجاب در قرآن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13

موضوع: حجاب در قرآن

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #6
    بنیانگذار کانون تفسیر قرآن امیرحسین آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    نوشته ها
    8,629
    می پسندم
    3,005
    مورد پسند : 3,788 بار در 2,619 پست
    نوشته های وبلاگ
    20
    میزان امتیاز
    277

    Re: حجاب در قرآن

    شان نزول آيه
    1- عن محمد بن يحى عن احمد بن محمد عن على بن الحكم عن‏سيف ابن عميره عن سعدالاسكاف عن ابى جعفر عليه السلام قال:«استقبل شاب من الانصار امراة بالمدينة

    وكان النساء ينقنعن خلف‏آذانهن فنطر اليها وهن مقبله فلما جازت نظر اليها و دخل فى زقاق قدسماه بين فلان فجعل يتطر خلقها و اعترض وجهه عظم فى الحائط اوزجاجه

    فشق وجهه فلما مضت المراه نظر فاذا الدماء تسيل على توبه‏ و صدره فقال والله لاتين رسول الله صلى الله عليه‏ وآله ولاخيره فهبط جبرئيل عليه السلام بهذه الايه «قل‏

    للمؤمنين‏يغضوامن‏ابصارهم ‏»». (15)

    اين شان نزول، احتمال سوم درمتعلق غض را تاييد مى‏كند; چون صحبتی از فروج ياكل ‏محرمات نيست بلكه مورد، زن و مرد است.

    مساله ملازمه
    قبل از ورود در بحث، مناسب است كه ابتدا، مساله ملازمه اى را كه در جريان بحث و استدلات، از آن گفتگو مى‏شود روشن كنيم. بين وجوب پوشش و نگاه، چهار صورت

    ملازمه، تصور مى‏شود كه بين دو مورد، ملازمه، عقلا و شرعا و عرفا ثابت است و بين دو مورد، ملازمه اى نيست.

    1- وجوب ستر و پوشش، ملازم است‏ با حرمت نگاه. در هرمورد و موضعى كه امر به پوشش شده است، نگاه كردن به آن‏حرام است والا شرعا و عقلا و عرفا مناط و دليلى

    براى وجوب ‏پوشش به نظر نمى‏رسد و كاملا روشن است كه مثلا زن بايد بدن خود را بپوشاند اما آيا در منزل كه هيچ فردى نيست يا در حمام نيز پوشاندن بدن واجب است ‏يا خير؟

    پس معلوم مى‏شود كه‏وجوب پوشش، براى حفظ ازنگاه ‏است ومعلوم مى‏شود مواضعى كه وجوب پوشش دارد حرمت نگاه هم دارد.

    2- بين عدم وجوب پوشش و جواز نظر، ملازمه اى نيست; زيرا ممكن است براى رفع حرج يا موارد ديگر، به عده اى رخصت داده شده كه مواضعى از بدن را نپوشانند ولى به ديگران نيز اجازه نگاه داده نشده است; مثل مقدارى از بدن مرد كه وجوب پوشش ندارد ولى نگاه كردن زن هم جايز نيست.

    3- بين جواز نگاه و عدم وجوب پوشش، ملازمه هست; زيرا اگر نگاه كردن جايز است، پس معلوم مى‏شود كه پوشش، واجب نيست، به همان بيان سابق.

    4- بين عدم جواز نظر و وجوب پوشش ملازمه اى نيست. براى زن، نگاه به بدن مرد جايز نيست ولى براى مرد هم پوشاندن واجب نيست، به همان بيان سابق.

    در اين دو آيه، موضوعات ذيل، اهم مسائل طرح شده مى‏باشند.
    1- مساله نگاه و به تعبير قرآن، غض بصر.
    2- مساله ستر و پوشش و به تعبير آيه، حفظ فروج.
    3- مساله عدم جواز اطهار زينت براى زنان به ضرب خمار.
    4- استثناى مقدارى از بدن، از حكم وجوب پوشش، به تعبير «الاماظهرمنها».
    5- استثناى افرادى كه در مقابل آنها حكم الزامى پوشش ازاو براى زن، برداشته شده‏است، به تعبير «الا لبعوتهن...».
    6- منع زنان از هرگونه عمل محرك و جلب كننده، به تعبير«ولايضربن بارجلهن...».
    ویرایش توسط امیرحسین : 08-27-2013 در ساعت 09:01 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •