الخمار:
روسرى و هرچيزى‏كه سر را بپوشاند (3) و از اين‏كه در آيه‏كريمه دستور داده كه زنها به وسيله خمار گردن وسينه‏هاى خودرا بپوشانند، معلوم مى‏شود كه خمار، اضافه براين كه سر و موهارا مى‏پوشاند اطراف آن، مقدارى اضافه دارد كه بتوان به وسيله‏آن گردن و سينه‏ها را پوشاند و همان طور كه از شان نزول آيه نيزاستفاده مى‏شود، اطراف آن را قبلا پشت‏سر مى‏انداختند. پس‏خمار پارچه‏اى بزرگتر از روسرى مى‏باشد.

الفرج:
به معناى شكاف است، اما در اضافه شدن به كلمه‏اى‏ديگر، معانى مختلفى دارد اگر به ضميريا اسم انسان اضافه شودبه معناى محل مخصوص و يا كنايه از عورتين است (4) و (5)

عورة:
هر چيزى را كه انسان حيا دارد كه آن را آشكار كند، عورة‏گويند (6) و اگر به ضمير انسان اضافه شود معناى همان محل‏مخصوص را دارد.

الزينه:
چيزى كه به وسيله آن زينت مى‏كنند. (مايترين به) (7) معناى لغوى زينت‏يا رواياتى كه زينت استثناء شده در آيه‏كريمه را انگشتر معنا كرده سازگاراست اما با توجه به رواياتى‏كه زينت استثنا شده را مقدارى از بدن، مثلصورت و دستتعبير مى‏كند و با توجه به قول اكثر مفسرين كه معناى زينت رامواضع زينت گرفته‏اند، مى‏توان در معناى لغوى زينت توسعه‏داد كه هم شامل وسايل زينت‏شود و هم شامل مواضع زينت كه‏مقدارى از بدن باشد. «الزينة تحسين الشى‏ء بغيره من لبسه او حلية‏او هيئة‏» (8)

الجيب:
در اصل، طوقه و گشادى سرلباس است ولى براى‏گردن و سينه، كنايه آورده مى‏شود (9) و در آيه كريمه هم كه‏جيوب به ضمير نساء اضافه شده‏است، معلوم مى‏شود كه معناى‏آن، طوقه لباس نيست‏بلكه منظور، همان گردن زنان است كه‏همان محل طوقه لباس است.

الاربه:
به معناى حاجت (10) و گاهى شديد منظور است. (11)

-متعلق غض در آيه شريفه-

1- چون متعلق ذكر نشده‏است، ممكن است آن را مطلق آنچه كه‏نگاه كردن به آن حرام است‏بگيريم; (12) چنانچه صاحب‏مجمع‏البيان، تفسير كرده‏اند «عمالايحل لهم النظر اليه‏». (13)
2-ممكن است‏به قرينه جمله بعدى كه حفظ فروج است، متعلق‏غض را فروج بگيريم; چنانچه مرحوم، علامه طباطبايى‏فرموده‏اند: «و على هذايمكن‏ان‏تقيد اولى‏الجملتين‏بنابنتها ويكون‏مدلول الاه هوالتهى عن‏النظرالى‏الفروج‏» (14) .
3- مى‏توان به قرينه‏مقابله دو آيه كه اولى خطاب به مردان و دومى خطاب به زنان‏است، متعلق غض را در آيه اول، زنان و در آيه دوم، مردان‏بگيريم و ازشان نزول آيه نيز اين وجه بيشتر از دو وجه قبلى‏استنباط مى‏شود.