مساله پوشش
در مساله پوشش نيز دو مساله، قابل بررسى است كه آيه كريمه،آن را بيان نموده است: يكى مساله پوشش فروج كه بين زن ومرد، يكسان است و ديگرى مساله پوشش بقيه بدن، كه احكامىمخصوص به زنان بيان شدهاست.
مساله پوشش فروج
مساله پوشش فروج، در اين آيه كريمه براى مردان و زنان يكسان بيان شدهاست «يحفظوا فروجهم» خطاب به مردان و «يحفظنفروجهن» خطاب به زنان. معلوم مىشود كه اين حد از پوششكه مربوط به فروجاستبين زنان و مردان مشتركاست و تفاوتىبين آنها نيست اما خود آيه،اولا، به وسيله «بحفظوا» دلالتبرالزام دارد، يا اين كه به صورت خبر آمدهاست كه تاكيد بيشترىبر امر دارد و يا اين كه لام امر، محذوف استيا جواب مشروطمقدر (19) ولى در هر صورت شكى نيست كه دلالتبر الزام دارد.و ثانيا: كلمه حفظ در اين آيه كريمه، به معناى پوشاندن فروجاست، به دو دليل:
1- به قرينه صدر آيه كه مساله غض بصر را مطرح مىكند وبعدا مساله حفظ فروج را، معلوم مىشود كه در مقابل نگاهنكردن دستور به پوشاندن مىدهند. (20)
2- از امام صادق عليهالسلام ذيل همين آيه، نقل شدهاستكه فرمودند: هر آيهاى كه در قرآن درباره حفظ فرج آمدهاست،منظور حفظ از زناست مگر اين آيه كه منظور، حفظ از نگاه استكه همان پوشش است. «... كل شى فى القرآن من حفظ الفرج فهو منالزنا الا هذه الايه فهو من النظر»روايات زيادى نيز دلالتبر وجوب پوشش عورة، در بابآداب حمام (21) دارد. اضافه بر اين كه سيره عملى قطعى، برپوشش عوره، موجود بوده و هست.
مساله پوشش مخصوص زنان
«ولايبدين زينتهن» در اين آيه، تا اين جمله، احكام براى مردان وزنان يكسان بيان شدهاست وازاينجا به بعد، احكامى مخصوصبه زنان است و معلوم مىشود كه زنان، در مساله پوششاحكامى بيشتر از مردان دارند.
اولا، زن بايد تمام بدن خود را اضافه بر عورتين بپوشاند واين مساله، بين مسلمين متفق عليه است (22) و آيه كريمه نيزدلالتبراين مطلب دارد:
1- «يحقطن فروجهن» فرج در آيه، اشاره به همان عورتيناست و در مورد زنها چندين روايت وارد شدهاست مبنى براينكه تمام بدن زن عورة است و در نتيجه،بايد پوشانده شود; مثل«المراة كلها عوره»، قال عليهالسلام: «انماالنساء عى و عورة». (23)
2- «ولايبدينزينتهن» منظوراز زينت، مواضع زينتاست;يعنى بدن را بايد بپوشانند و فروج هم كه وجوب پوشش آن،قبلا بيان شد.
3- «ولايضربن يخمرهن على جبوبهن» ظاهر آيه كريمه، ايناست كه زنها بدن را مىپوشاندند ولى مقدارى از گردن آنها بازبود كه اين را هم مىفرمايد: بپوشانند.
ضمنا آيه «قواعد» (24) مىگويد كه زنان سالخورده مىتوانندمقدارى از پوشش خود را كنار بگذارند. معلوم مىشود كه زنانديگر بايد تمام بدن خود را بپوشانند. و همچنين آيه«جلباب» (25) ظهورواضحى دروجوب پوشش كلبدن دارد; چونكه جلباب جامهاى تقريبا سراسرى است كه كل بدن را مىگيرد،البته توضيح كامل آيه قواعد و جلباب ان شاالله بعدا مىآيد.
مرحوم، آيهالله حكيم - رضوانالله عليه - مىفرمايند:
«يحب سترالمراة تمام بدنها اجماعا بل ضرورة من الدين و يشيراليهقوله تعالى وليضربن يخمرهن على جبوبهن ولايبدين زينتهنالاليعولتهن ... وقوله تعالى والقواعد من النساء وصيحيح الفضيل وصيحيح اليزتطى (26) وماورد فى حرمة النظر الى الاجنبيه نباءعلىالملازمه بين حرمة النظر و وجوب الستر المفروغ عنها فى ظاهرالض و الفتوى». (27)