باری،اعتقاد به اینکه وجود آلام در عالم خلاف عدل و در واقع ظلم قبیح است نزد مسلمانان ناشی از عقاید ثنویه شمرده میشده است و حکمای مسلمانان و متکلمان اسلام آن را مردود می- شناختهاند.محمد بن زکریا چنانکه از اعلام النبوهء ابی حاتم رازی،که در رد اقوال و مقالات اوست برمیآید،منکر تمام انبیاء بوده است و سخنان آنها را متناقض میشمرده و دعاوی همه را محال و نامعقول میدانسته است،و حتی مانی را نیز-که خود متهم به تمایل و علاقهء به وی بوده است-نقد و تحقیر کرده است و در«السیرة الفلسفیه»خویش، مانویه را به سبب آنکه بیجهت به آزار نفس و ریاضیتهای سخت و تحمل گرسنگی و تشنگی و اجتناب از استعمال آب و به کار بردن بول به جای آن عادت دارند ملامت کرده است.
از کسانی که نزد مسلمانان به زندقه منسوب بودهاند ابو عیسی وراق است که گویند با وجود اظهار اسلام در باطن مانوی بوده است25.بعضی کتب وراق در تأیید و انتصار شیعه بوده است و شیخ مفید آنها را ستوده است،لیکن بعضی کتابها نیز مثل«کتاب الغریب المشرقی»و«النوح علی- البهائم»به او نسبت کردهاند،که در واقع معرف چیزی از عقاید«ثنویه»به شمار میآمده است. چنانکه در تألیف کتاب«المقالات»نیز به سبب تفصیلی که در تقریر مذاهب ثنویه کرده است بدان مذهب منسوب شده است.
نیز از کسانی که در بین مسلمانان به زندقه منسوب بودهاند ابن الراوندی است،ابو الحسن احمد بن یحی از مرو الرود خراسان که گویند شاگرد ابو عیسی وراق بوده است و بعضی مورخان او را یکی از زندیقان سهگانهء اسلام شمردهاند،دو زندیق دیگر عبارت بودهاند از ابو حیان توحیدی و ابو العلاء المعری26.در هر حال،ابن الراوندی در بغداد مزیسته است،و در حدود سال 245 یا 250 وفات یافته است.وی کتابهای متعدد مشتمل بر زندقه داشته است که مسلمانان آنها را از بین بردهاند.میگویند یکصد و چهارده ساله تألیف کرده است که هر یکی ناقص دیگری بوده است و احتمال میرود پارهای کتابهای الحادآمیز دیگران هم به نام او منسوب شده باشد27.ابو الحسین