چه کسی با او گفتگو میکرد؟ پاسخی نداشتم. به سوی امام باقر(علیه السلام)
برگشتم و پرسش را به وی عرضه داشتم.
حضرت فرمود: فرشته با او سخن میگفت. گفتم منظورتان این است که پیامبر بود؟
حضرت دست خود را حرکت داد و فرمود: خیر، آنان همانند کسانی اندکه همراه حضرت سلیمان و حضرت موسی بودند و یا مثل ذوالقرنین شمرده میشوند.
امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این پرسش میفرماید: خیر، پیامبرنیستند. آنها از علمایند، همانند ذوالقرنین در علم خویش.
در اصول کافی، در باب فرق بین رسول و نبی و محدث، نیز به اینمطلب تصریح شده است. امام باقر و امام صادق علیهما السلام پس ازبیان اینکه امام «محدث» و مورد گفتگو و خطاب فرشتگان است،میفرماید:
«لقد ختم الله بکتابکم و ختم بنبیکم الانبیاء.» با قرآن کتابهای آسمانی پایان یافت و با حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) پیامبری به آخررسید.
بدین ترتیب، «محدث» هرگز به معنای نبوت و پیامبری نیست.
دراین راستا امام خمینی(ره) میفرماید: البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم(صلی الله علیه وآله).
در باره حضرت صدیقه در روایات، دو جهت گفتگو مطرح شده است:
یکی گفتگو با فرشتگان و دیگری حضور جبرئیل نزد آن حضرت.
حضرت امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «فاطمه بنت رسول الله(صلی الله علیه وآله) کانت محدثه و لم تکن نبیه» فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود نه پیامبر.
سپس در ادامه توضیح میدهد که فاطمه را از این جهت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل میشدند و همان گونه که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند، با او چنین سخن میگفتند:
«یافاطمه، خدای متعال تو را پاک گردانید و از میان تمام زنان عالم برگزید.» شبی حضرت صدیقه(سلام الله علیها) به فرشتگان فرمود: آیا آنزن که از جمیع زنان عالم برتر است، مریم دختر عمران نیست؟