چه کسی با او گفتگو می‏کرد؟ پاسخی نداشتم. به سوی امام باقر(علیه السلام)
برگشتم و پرسش را به وی عرضه داشتم.
حضرت فرمود: فرشته با او سخن می‏گفت. گفتم منظورتان این است که‏ پیامبر بود؟
حضرت دست‏ خود را حرکت داد و فرمود: خیر، آنان همانند کسانی‏ اندکه همراه حضرت سلیمان و حضرت موسی بودند و یا مثل ذوالقرنین‏ شمرده می‏شوند.
امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این پرسش می‏فرماید: خیر، پیامبرنیستند. آنها از علمایند، همانند ذوالقرنین در علم خویش.
در اصول کافی، در باب فرق بین رسول و نبی و محدث، نیز به این‏مطلب تصریح شده است. امام باقر و امام صادق‏ علیهما السلام پس ازبیان اینکه امام «محدث‏» و مورد گفتگو و خطاب فرشتگان است،می‏فرماید:
«لقد ختم الله بکتابکم و ختم بنبیکم الانبیاء.» با قرآن‏ کتابهای آسمانی پایان یافت و با حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) پیامبری به آخررسید.
بدین ترتیب، «محدث‏» هرگز به معنای نبوت و پیامبری نیست.
دراین راستا امام خمینی(ره) می‏فرماید: البته آن وحی به معنای‏ آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم(صلی الله علیه وآله).
در باره حضرت صدیقه در روایات، دو جهت گفتگو مطرح شده است:
یکی گفتگو با فرشتگان و دیگری حضور جبرئیل نزد آن حضرت.
حضرت امام صادق(علیه السلام) می‏فرماید: «فاطمه بنت رسول الله(صلی الله علیه وآله) کانت‏ محدثه و لم تکن نبیه‏» فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود نه‏ پیامبر.
سپس در ادامه توضیح می‏دهد که فاطمه را از این جهت محدثه‏ نامیده‏ اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل می‏شدند و همان گونه‏ که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند، با او چنین سخن می‏گفتند:
«یافاطمه، خدای متعال تو را پاک گردانید و از میان تمام زنان‏ عالم برگزید.» شبی حضرت صدیقه(سلام الله علیها) به فرشتگان فرمود: آیا آن‏زن که از جمیع زنان عالم برتر است، مریم دختر عمران نیست؟