جواب دادند: نه، مریم فقط سیده زنان عالم در زمان خویش بود;ولی خدای تعالی تو را بزرگ بانوان جهان در تمام زمانها ازاولین و آخرین قرار داده است. روایتی که امام خمینی از آن یادکرده، چنین است:
«ان فاطمه مکثت‏ بعد رسول الله خمسه و سبعین یوما و قدکان‏ دخلها حزن شدید علی ابیها و کان جبرئل یاتیها فیحسن و یخبرهابما یکون بعدها فی ذریتها و کان علی یکتب ذالک فهذا مصحف‏ فاطمه.» فاطمه بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بیش از هفتاد وپنج روز زنده نماند. داغ پدر اندوهی سخت‏ بر قلبش وارد ساخته‏ بود; به این جهت جبرئیل پی‏ در پی به حضورش می‏آمد و او را درعزای پدر تسلیت می‏گفت.خاطر غمین زهرا را تسلی می‏بخشید و ازمقام و منزلت پدرش، حوادثی که بعد از رحلت او بر فرزندانش‏ وارد می‏گردید، خبر می‏داد. امیرمومنان(علیه السلام) آنچه جبرئیل می‏گفت‏ به‏ رشته تحریر در می‏آورد. مجموع این سخنان «مصحف فاطمه‏» را شکل‏ می‏دهد.
این جهت نیز به شان و منزلت نبوت ارتباط ندارد; زیرا در قرآن‏کریم از حضرت مریم و سخن گفتن جبرئیل با او یاد می‏کند. بااینکه آن حضرت پیامبر نبود. امام خمینی در این زمینه می‏نویسد:
در قرآن کریم آیاتی هست که دلالت می‏کند بر آنکه اشخاصی که‏ پیغمبر نبودند، ملائکه; بلکه جبرئیل را دیدند و با او سخن‏ گفتند. ما نمونه‏ ای از آن را اینجا یاد می‏کنیم: (اذ قالت‏الملائکه یا مریم ان الله اصطفیک و طهرک واصطفیک علی نساءالعالمین) (سوره آل عمران، آیه ۴۲) یعنی چون ملائکه گفتند به‏ مریم که خدا تو را برگزیده و پاکیزه کرده و فضیلت داد برزنهای جهان، پس از آن خدای تعالی حکایت مریم را نقل می‏کند از«آیه ۴۴» بسیاری از حالات عیسی مسیح و معجرات او را ملائکه‏ برای مریم نقل می‏کند و از غیب به او اخبار می‏دهند; و در سوره‏ مریم (آیه ۱۷) می‏گوید: (فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشراسویا); و قضیه مراوده ملائکه و جبرئیل با مریم در بسیاری ازآیات قرآن مذکور است و خبرهایی که از غیب به او دادند، خداوندنقل می‏کند.