انواع تزکیه و ارتباط آنها با هم
تزکیه به معنای تطهیر نفوس در سه رابطه مطرح میشود:
اوّل؛ تزکیه عقل، یعنی تطهیر بُعد اعتقادی انسان از اعتقادات باطله؛ به طور مثال: تطهیر عقل از شرک، تزکیه است. همانطور که اعتقادات غلط بر روی قلب آثار مخرّب دارد، این تزکیه نیز بر روی قلب اثر میگذارد.
دوم؛ تزکیه نفوس، یعنی تطهیر نفس از رذائل اخلاقی و کثافات نفسانی، مثل: کبر، حسد و امثال اینها. آنچه در رابطه با غایت بعثت انبیا مهمّ است و بر آن تأکید شده و نتیجه دعوت انبیا محسوب میشود، مسأله تزکیه اخلاقی است.
سوم؛ تزکیه عمل، یعنی انسان اعمال زشت را مرتکب نشود. این تزکیه در بعد جسمانی مطرح میشود. لذا انسان باید خودش را در جمیع ابعاد وجودی چه از نظر اعتقادی، چه از نظر اخلاقی و چه از نظر عملی تطهیر نماید.
مراتب بهشت و جهنّم بر اساس مراتب تزکیه
همین سه نوع تزکیه، در مسئله بهشت و جهنّم نیز مطرح است، بهشت و جهنّم سه مرتبه کلّی دارد،
مرتبه اوّل؛ بهشت اعمال است؛ یعنی هم صورت ملکوتی عمل نیک و آثار مترتّب بر آن، بهشت ساز هستند و هم اعمال زشت و سیئات، جهنّم سازند. این دوزخ و آتشِ عمل است.
مرتبه بعدی، بهشت و جهنّم ملکات است که ملکه فضیلت بهشت ساز و ملکه سیّئه جهنّم ساز میباشد
و مرتبه بعدی بهشت و جهنّم اعتقادات است.
این مراتب اسم هم دارند، مثلاً:
به بهشت ملکات، «جنّتِ صفات» و
به بهشت اعتقادات، «جنّتِ ذات» میگویند. خود این جنّات دارای مراتب اند، به طور مثال آخرین مرتبه جنّت ذات، جنّت لقاء است و از آنطرف پایینترین مرتبه دوزخ ذات، نار فراق است.