فخر رازی در این زمینه مینویسد:
بدان! زینت نامی است که بر زیباییها مخلوق که خداوند آفریده و همینطور به آنچه انسان به وسیلهی آنها آراسته و مزین میشود مثل لباس و زیور و ... اطلاق میشود. اما کسانی که زینت را صرفاً زینت اکتسابی میدانند دلیل استواری برای ادعایشان ندارند. حال که زینت شامل زینتهای اکتسابی و طبیعی هر دو میشود. آیا زن را مأمور میکند که زینتهایش را بپوشاند و زینتش را در مقابل چشمان نامحرم ننهد. (18)
زمخشری میگوید: زینت عبارت از چیزهایی است که زن خود را بدان ها میآراید از قبیل: طلاآلات- سرمه خضاب که آشکارکردنش مانع ندارد اما زینتهای باطن مثل دست و پای برنجن، بازوبند، گردنبند، تاج کمربند و گوشواره که باید پوشانیده شود. (19)
پی نوشت:
18. فتحیه فتاحیزاده: کتاب حجاب از دیدگاه قرآن و سنت: ص 26-25: گفتهی فراهیدی: العین، ج 7، ص 387. نوشتهی آقای مصطفوی: التحقیق فی کلمات القرآن: ج 4، ص 375
همان: ص 88. نوشته فخررازی: تفسیر الکبیر، ج 23، ص 205
19. همان: ص 90-89