نکاتی در مسئله وضوء

*شک در وضو
*شک در اعمال وضو
اگر در بین وضو (قبل از پایان) در شستن یا صحیح شستن جایی شک کنیم باید بازگشته و آن عضو را دوباره بشوییم یا مسح کنیم.
البته این در صورتی است که شک، وسواس گونه نباشد. بنابراین برای مثال اگر کسی به علت وسواس دائما هنگام شستن دست، شک می‌کند که صورت را صحیح شسته یا نه باید به شک خود اعتنا نکند یعنی نباید دوباره صورت را بشوید. اما اگر بدون وسواس شک کند باید بازگشته و محل مورد شک را دوباره بشوید و سپس از ابتدا شروع به شستن دست بنماید
اگر بعد از پایان وضو در صحیح شستن یا مسح کردن شک کنیم نباید به شک اعتنا کنیم و وضو صحیح است.
*ظن و شک و وهم در وضو گرفتن یا نگرفتن
به طور کلی، حالاتی که انسان در مقابل علم یا جهل به یک مسأله دارد چهار حالت است:
۱) به مطلبی علم صد در صد دارد که آن را یقین نام می‌گذارند.
۲) اگر میزان علم و آگاهی، کمتر از صد در صد و بیشتر از پنجاه در صد باشد به این حالت ظن یا گمان می‌گویند. یعنی بین پنجاه و یک در صد تا نود ونه در صد.
۳) اگر دو طرف مسأله کاملا مساوی و پنجاه در صد به پنجاه در صد باشد به این حالت شک می‌گوییم.
۴) اگر نسبت به مسأله‌ای کمتر از پنجاه در صد اطمینان داشته باشیم به آن وهم می‌گویند یعنی ما بین یک در صد تا چهل و نه در صد.
همانگونه که می‌بینیم قدرت یقین از همه اینها بیشتر و از همه بالاتر و برتر است. بنابراین اگر به چیزی یقین داشته باشیم هیچ چیز توان مقابله با آن یقین را ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------
[hr]
نکاتی در مسئله وضوء

به دو نمونه توجه کنید:
الف) کسی یقین صد در صد دارد که وضو گرفته است حالا بعد از چند ساعت، شک می‌کند که آیا وضویش باطل شده یا نه، بلکه بالاتر از آن، احتمال می‌دهد که مثلا هفتاد و پنج درصد وضویش باطل شده است. ملاحظه می‌کنیم که هم هفتاد و پنج در صد و هم پنجاه در صد، قدرت ندارند یقین صد در صد را بشکنند، بنابراین این شخص همچنان وضو دارد.
ب) بر عکس مثال قبل، کسی یقین صد در صد دارد که قبلا وضویش باطل شده حالا شک می‌کند یا احتمال نود در صد می‌دهد که وضو گرفته باشد. ملاحظه می‌کنیم که هم پنجاه در صد و هم نود در صد، از صد در صد کمتر هستند و قدرت شکستن آن را ندارند. پس این شخص وضو ندارد.
در هر صورت، اگر یقین نکنیم که وضوی گرفته شده باطل شده، باید بگوییم که وضو باطل نشده است.
مثلا کسی چرت زده ولی نمی‌داند آیا چشم و گوش با هم از کار افتاده بود یا هنوز گوشش می‌شنید که در این صورت وضویش باطل نشده است اما اگر یقین کند که چشم و گوش – هر دو – از کار افتاده بود باید دوباره وضو بگیرد.
امیدواریم با بکار بستن این نکات و دوری از اهمال کاری و وسواس، وضوی صحیح بگیریم و آماده راز و نیاز با خالق جهان شویم.

برچسب مطلب
احکام و مسائل وضو, احکام وضو, مسائل وضو

--------------------------------------------------------------------------------