تخلیه و مبرا کردن نفس در اینجا بسیار صعب است چرا که هیچ لذتی در دنیا فوق لذت ادراک نیست و
هیچ مایه ی دنیا یی فریبنندهت ر از علم نیست، علم از همه چیز زودتر آدمی را هلاک می کند و ادراک هر چه
دقیق تر و لطیف تر باشد فریبنده تر است. بسیار مرد بزرگی می خواهد که بعد از مجاهده ی بسیار، مطلبی را
بفهمد و منظم کند و به مجرد این که کلامی از معصوم به او برسد از فکر خود دست بردارد و به حقیقت
کلام معصوم عمل کند. بلکه چون امر او مردد بینا لمحذورین می شود سعی ما لا کلام مبذول دارد که
میانه ی آنها جمع کند چون کلام خود را دل نمی گذارد که دست بردارد کلام معصوم را تأویل می کند. فهم
و ذهن و شعور وقّاد مایه ی امتحانی است به جهت انسان که در هر زمانی دینی می توان به اثبات آورد و
با ادله ی تمام و سخت شبیه است.... پس هر چند افلاطون را به شاگردی قبول نداشته باشی و ابوعلی را
خوشه چین خرمن خود ندانی همین که یک حدیث از معصوم به تو رسید و دانی که از معصوم است همان
جا بایست و بسیار اجتهاد و سعی کن تا تخلیه ی کامل کنی و از خدا بخواه که راهنما یی به حقیقت بکند. »ت
جریان تب یین معارف الهی با افکار بشری که از حیله های کارآمد شیطانی است باعث و موجب تفرقه
مسلمانان و پدید آمدن فرقه ها و احزاب شده است.
پی نوشت:
أ - نهج ا لبلاغه ی فيضا لاسلام، خطبه ی 90 )خطبةا لاشباح(.
ب - صاحب کتاب قوانينا لاصول متوفی 1231 هجری قمری.
ت - رساله رکنيهب ه ضميمه کتاب قمن امه به کوشش سيد حسين مدرسی طباطبايی چاپ کتابخانه آيت الله مرعشی، قم، صفحات 366
تا 367 .