4- فقهای شیعه: جماعتی از اهل ظاهر , اشهب, شافعی : جمع بین دو نماز بدون هیچ قید وشرطی جایز است.
5- فرق دیگری که با فرض جواز بین دو نماز رخ میدهد, اختلاف از نظر اذان و اقامه است. این فرع نیز اختلافی است.

الف: دو نماز با دو اقامه انجام شود. بدون اذان.
ب: اذان برای نماز اول و دو اقامه.
ج:دو اذان و دو اقامه
د: اذان واقامه برای نماز اول.

از این بیانات می توان این چنین برداشت کرد که جمع بین دو نماز در مزدلفه وعرفه بین تمام مذاهب اسلامی جایز است بلکه جمع بین این دو سنت محسوب شده است(5) واختلاف در غیر این دو موضع است.. بنابراین صورتهای مختلفی که در آن بحث از جمع بین دو نماز شده عبارت می شوند از:(6):
1- جمع بین دو نماز در مزدلفه وعرفه.
2- جمع بین دو نماز در مسافرت.
3- جمع بین دو نماز در حضر به خاطر عذر مانند باران و.....
4- جمع بین دو نماز در حضر بدون عذر.

پی نوشت:
(4)- شیخ طوسی , الخلاف, ج1,ص 588 واحکام القرآن ,ج3.ص 256. والبحر المحیط فی التفسیر, ج2 .ص 296. وتفسیر آیات الاحکام, ص486 وذکری الشیعه فی احکام الشریعه , ج2.ص 331.وجزیری.عبدالرحمنغروی , سید محمد یاسر مازح؛ الفقه علی المذهب الاربعه ومذهب اهل بیت ؛ ج1.ص619.
(5)- قرطبی, بدایة المجتهد ,ج1.ص170.
(6)- الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف .ص275.