شروع کارها با نام خدا
یک وقت هست که میگوییم: «شکل عمل» را چگونه انجام دهیم؟ یا شکل آن اعمالی که باید انجام دهیم چگونه باید باشد؟ در مکتب الهی ما نسبت به تمام رفتارها و گفتارها، «شکل عملی» که عند الله زیبا است را برای ما تعریف کرده اند. امّا از بحث «شکل عمل» بالاتر این است که میگوید: هر عملی که خواستی انجام بدهی، نه تنها باید اینگونه باشد، بلکه قبل از انجام آن باید بگویی: خدا! یک وقت میگوید: کار را اینگونه انجام بده! یک وقت میگوید: قبل از انجام عمل بگو: «بسم الله»! «کُلُّ أَمْرٍ ذِی بَالٍ لَمْ یبدَأ بِبِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَرُ». دستور است که هر کاری را که میخواهی شروع کنی با نام خدا شروع کن تا کار ابتر نماند! این بحث را تا جایی گسترش پیدا میکند که در آن حتّی اثر وضعی این مسئله را هم مطرح میکنند. لذا این را توجّه کنید! ما میگوییم: مؤدّب به ادب الهی، کسی است که بر اساس همان هیئتی که عند الله زیبا است رفتار میکند.
«حُسن ادب» در مکتب الهی بازتاب توحید بر روی جمیع رفتارها است
بحث ما این بود که اگر بخواهی دیگران را مؤدّب کنی، باید قبل از آن خودت مودّب به آداب الهی شوی، یعنی باید کارهایی که میخواهی انجام دهی خداپسندانه و مورد رضای الهی باشد. این را میگویند: «حسن ادب». از نظر مکتب ما «حسن ادب» این است. به طور کلّی «حسن ادب» در مکتب ما بازتاب توحید بر روی جمیع رفتارها و گفتارهای انسان میباشد.
خدا به وسیله «اسوه حسنه» با ابنای بشر اتمام حجّت میکند
در اینجا بحث مفصّلی وجود دارد و آن این است که ما در روایات داریم: خداوند انسانی را مؤدّب به آداب خود نمود و او را به عنوان الگو به ابنای بشر معرّفی کرد تا به تعبیر من، کسی نتواند بگوید: «نمیدانستیم»، «نمیتوانستیم». دقّت کنید! در اینجا به دو مطلب اشاره کردم، یک؛ «نمیدانستیم» و دو؛ «میدانستیم ولی نمیتوانستیم». مشکل ما در همین دو مطلب است. خدا برای اینکه جلوی این دو مشکل را بگیرد، «اُسوه حسنه» برای ما فرستاد. «اُسوه حسنه» یعنی همان کسی که مؤدّب به ادب الهی است.






پاسخ با نقل قول
