نقش اخلاق مردم در حوادث طبیعی
نقش اخلاق مردم در حوادث طبیعی
خداوند متعال در قرآن كریم بعضی از حوادث تكوینی مانند سیل، زلزله، طوفان و صاعقه و... را در اقوام گذشته به اعمال انسانها نسبت داده است؛ بنابراین، با بررسی ارتباط حوادث تكوینی با اعمال انسانها ما میتوانیم به ارتباط حوادث تكوینی به اخلاق آنها نیز پی ببریم چرا كه اخلاق در اثر تكرار اعمال ایجاد میشود

فلاسفه اخلاق اسلامی تاكنون به پیروی از ارسطو، اخلاق را به ملكات راسخه در نفس كه در اثر تكرار عمل حاصل میشود تفسیر كردهاند.[1] و از آنجا كه اخلاقیات صفات درونی و قلبی هستند و نمیتوان نسبت به آنها دسترسی و شناخت پیدا كرد مگر به واسطه نظاره كردن در افعال و اعمال انسان ها تا از روی آن اعمال و رفتار به اخلاق آنها پی برد. و نیز از آنجا كه خداوند متعال در قرآن كریم بعضی از حوادث تكوینی مانند سیل، زلزله، طوفان و صاعقه و... را در اقوام گذشته به اعمال انسانها نسبت داده است؛ بنابراین، با بررسی ارتباط حوادث تكوینی با اعمال انسانها ما میتوانیم به ارتباط حوادث تكوینی به اخلاق آنها نیز پی ببریم چرا كه اخلاق در اثر تكرار اعمال ایجاد میشود. از طرفی وقتی اوضاع اقوام گذشتهای را كه به نوعی دچار حوادث تكوینی شدهاند بررسی میكنیم درمییابیم كه خداوند متعال به خاطر تكرار اعمال سوء آنها آن حوادث را بر آن اقوام وارد كرده به نحوی كه آن اعمال بصورت سیرة دائمی آن اقوام در آمده بود. لذا بطور خلاصه به بررسی ارتباط حوادث تكوینی با اعمال انسانها میپردازیم.
پی نوشت :
[1] . مصباح یزدی؛ محمدتقی، اخلاق در قرآن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1377، ج1، ص 239.
اِلهی قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی.....