
- با صحيفه ساجديه«زبور آل محمد» آشنا شويم
-
ح) نمي از يم صحيفه
اشاره شد كه صحيفه تنها شامل راز و نياز... نيست، بلكه ابعاد سياسي، اجتماعي و فرهنگي و عقيدتي نيز دارد. حضرت در ضمن دعاها، مباحث سياسي بويژه مسئله «امامت» و رهبري جامعه اسلامي را مطرح كرده كه به نمونههايي از آن اشاره ميشود:
1. امام سجاد عليهالسلام در دعاي بيستم (دعاي مكارم الاخلاق) چنين ميگويد:
«خدايا! بر محمد و آل او درود بفرست و مرا بر آنكه بر من ستم روا دارد، دستي (نيرويي) و بر آنكه با من ستيزه جويد، زباني [و برهاني] و بر كسي كه با من دشمني و عناد ورزد، پيروزي عطا كن، و در برابر آن كس كه نسبت به من، به حيله گري و بد انديشي بپردازد راه و تدبير و در برابر كسي كه بر من آزار رساند، نيرو عنايت كن و در برابر عيب جوياني كه بر من عيب جويي و ناسزا گويي ميكنند، توان تكذيب [و ردّ سخنان آنها] و در برابر خطر تهديد دشمنان، به من امنيّت عطا فرما...»24
در واقع، اين بخش از دعا شكوائيهاي است از حضرت در برابر زورگوييهاي حكومت و كارگزاران عبدالملك؛ نظير «هشام بن اسماعيل مخزومي» حاكم مدينه، و از اين جهت بار سياسي دارد.
2. در دعاي چهل و هشتم كه مربوط به عيد قربان و روز جمعه است، چنين ميخوانيم:
«خدايا! اين مقام [خلافت و رهبري امّت كه اقامه نماز جمعه و عيد و ايراد خطبه از شئون آن است ] مخصوص جانشينان و برگزيدگان تو، و اين پايگاهها، از آن امناي تو است، كه آنان را در رتبه بالايي قرار دادهاي، ولي ستمگران [همچون خلفاي اموي] آن را به زور، غصب و تصاحب كردهاند... تا آنجا كه برگزيدگان و خلفاي تو مغلوب و مقهور [و مجبور به سكوت] گشتهاند، در حالي كه ميبينند احكام تو تغيير يافته، كتاب تو از صحنه عمل دور افتاده، فرائض و واجبات دستخوش تحريف گشته، و سنّت (و راه و رسم) پيامبرت متروك گشته است. خدايا! دشمنان بندگان برگزيدهات از اولين و آخرين و همچنين اتباع و پيروانشان و همه كساني را كه به كارهاي آنان راضي هستند، لعنت كن و از رحمت خود دور ساز... .»25
در اين دعا امام سجاد عليهالسلام با صراحت از مسئله امامت و رهبري امّت كه اختصاص به اهل بيت عصمت و طهارت عليهمالسلام دارد و غصب شدن آن توسط ستمگران ياد ميكند و بدين ترتيب، مشروعيّت حكومت بني اميّه و حتي خلفاي اوّل را نفي ميكند.
3. در دعاي عرفه (دعاي چهل و هفتم) چنين ميگويد:« پروردگارا! درود فرست به پاكترين افراد خاندان پيامبر كه آنان را براي رهبري امّت و اجراي اوامر خود برگزيدهاي و آنان را خزانه داران علمت، نگهبانان دينت، جانشينان خود در زمين، و حجّتهاي خويش بر بندگانت قرار دادهاي، و به خواست خود، آنان را از هر گونه پليدي يكباره پاك كردهاي و آنان را وسيله ارتباط با خود و راه بهشت خويش قرار دادهاي... خدايا! تو در هر زمان دين خود را به وسيله امامي تأييد فرمودهاي كه او را براي بندگانت رهبر و پرچمدار، و در جهان گيتي مشعل هدايت قرار دادهاي، پس از آنكه او را با ارتباط غيبي، با خود مرتبط ساختهاي و او را وسيله خشنودي خود قرار دادهاي و پيروي از او را واجب كردهاي، و از نافرماني او بيم دادهاي، و به اطاعت از اوامر و پذيرش نهي او دستور دادهاي، و مقرّر داشتهاي كه هيچ كس از او سبقت نگيرد، و هيچ كس از پيروي او واپس نماند [و سرپيچي ننمايد]...26.»
حضرت در اين دعا با بيان نقش و موقعيّت ويژه رهبران الهي و امامان از خاندان نبوّت و امتيازهاي آنان با دقّت تمام مشروعيّت حكومت زمامداران وقت را نشانه رفته و نشان داده است كه مشروعيت حكومت با انتخاب الهي به دست ميآيد، نه از طريق زور و قدرت و نه حتّي از راه جمع آوري آراي مردم.
-
کلمات کلیدی این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین
انجمن