قرآن كريم نيز ازدواج را با هدف خلقت تبيين مي كند و مي فرمايد: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون»(روم/21) (و از نشانههاى قدرت اوست كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريد. تا به ايشان آرامش يابيد، و ميان شما دوستى و مهربانى نهاد. در اين عبرتهايى است براى مردمى كه تفكر مىكنند.) همانطور كه آيه به هدفدار بودن خلقت اشاره مي كند كه «خلق لكم» آرامش جسمي و رواني را هدف ازدواج مي داند پس آرامش حاصل از ازدواج همان زمينه سير تكاملي روح است. البته اين آرامش وقتي حاصل مي شود و پايدار مي ماند كه بين دو فرد مودت و رحمت برقرار شود كه طبق نص صريح آيه، اين مودت و رحمت از سوي خداوند متعال بين دو زوج قرار مي گيرد.
علامه طباطبايي در شرح مودت و رحمت اينچنين مي نويسد: «كلمه "مودت" تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تاثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مى آيد.
و" رحمت"، به معناى نوعى تاثير نفسانى است، كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد، و محتاج به رفع نقص است، در دل پديد مىآيد، و صاحبدل را وادار مىكند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.» (ترجمه الميزان، ج16 ص250) رحمت را خداوند در بين زن و شوهر قرار مي دهد تا نقص يكديگر را در جسم و روح برطرف كنند و به طورى كه از سياق برمىآيد مراد از" مودت و رحمت" در آيه همان مودت و رحمت خانوادگى است، هر چند كه اطلاق آيه شامل جامعه هم مي شود.
نوينسنده: سيد عبدالرسول علم الهدي
منبع: فرهنگ و انقلاب اسلامي (فرهنگ نیوز)