امام صادق سلام الله علیه :
مَن فَطَّرَ صائماً فلَهُ مِثلُ أجرِهِ؛
هر كه روزه دارى را افطار دهد، همانند وى پاداش دارد.
كافي: ج 4، ص 68، ح 1 / ماه خدا: ج1،ص 318
امام صادق سلام الله علیه :
مَن فَطَّرَ صائماً فلَهُ مِثلُ أجرِهِ؛
هر كه روزه دارى را افطار دهد، همانند وى پاداش دارد.
كافي: ج 4، ص 68، ح 1 / ماه خدا: ج1،ص 318
امیرحسین (07-13-2013)
در حدیث معراج آمده است که خداوند متعال به پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
اى احمد! عبادت، ده بخش است، نُه بخش آن دنبال كسب حلال بودن است پس اگر خوردنى و آشاميدنى خود را از راه حلال تهيّه كردى در حفظ و حمايت من خواهى بود.
پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) پرسيد: خداوندا! برترين و اولين عبادت چيست؟
فرمود: آغاز عبادت، روزه و سكوت است.
عرض كرد: پروردگارا! اثر روزه چيست؟
فرمود: روزه باعث پديد آمدن حكمت است و حكمت موجب شناخت و شناخت موجب يقين است، پس هرگاه كه بنده به مقام يقين رسيد، در بند سختى يا آسانى زندگى نيست.
«ارشادالقلوب،جلد1 صفحه 199»
پرستویی که مقصد را در کوچ میبیند از ویرانی لانه اش نمی هراسد.
م.ا
امام صادق سلام الله علیه :
إذا أرَدتَ شَيئاً مِنَ الخَيرِ فَلا تُؤَخِّرهُ؛
هرگاه تصميم به خيرى دارى، آن را به تأخير مينداز.
كافي: ج 2، ص 142، ح 5 / خیر و برکت: ص 112
امیرحسین (07-17-2013)
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
مَن عالَ يَتيما حَتّى يَسْتَغْنىَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ بِذلِكَ الْجَنَّةَ
هر كس يتيمى را سرپرستى كند تا آن كه بىنياز گردد، خداوند به سبب اين كار بهشت را بر او واجب سازد،
كافى، ج 7، ص 51 / حكمت نامه پيامبر اعظم: ج 14، ص 572
امیرحسین (07-17-2013)
امام باقر سلام الله علیه
ما مِن شَىءٍ يُعبَدُ اللَّهُ بِهِ يَومَ الجُمُعَةِ أحَبَّ إلَىَّ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ؛
هيچ عبادتى در روز نزد من دوست داشتنىتر از صلوات بر پيامبر و آل او نيست
وسائل الشيعة: ج 7، ص 388
امیرحسین (07-17-2013)
امام صادق سلام الله علیه :
لِلصائمِ فَرحَتانِ: فَرحَةٌ عندَ إفطارِهِ، وفَرحَةٌ عندَ لِقاءِ رَبِّهِ؛
روزهدار دو خوشحالى دارد: خوشحالى در هنگام افطار و خوشحالى در وقت ملاقات با پروردگارش.
كافي: ج 4، ص 65، ح 15 / ميزان الحكمة: ج 6 ، ص394
امام صادق سلام الله علیه :
لِلصائمِ فَرحَتانِ: فَرحَةٌ عندَ إفطارِهِ، وفَرحَةٌ عندَ لِقاءِ رَبِّهِ؛
روزهدار دو خوشحالى دارد: خوشحالى در هنگام افطار و خوشحالى در وقت ملاقات با پروردگارش.
كافي: ج 4، ص 65، ح 15 / ميزان الحكمة: ج 6 ، ص394
محمدابراهیم نامدار (07-19-2013)
بحار الأنوار عن عائشة :كانَ رَسولُ اللّه ِ إذا ذَكرَ خَديجَةَ لَم يَسأمْ مِن ثَناءٍ علَيها و استِغفارٍ لَها ، فذَكرَها ذاتَ يَومٍ فحَمَلَتني الغَيرَةُ فقلتُ : لَقد عَوَّضَكَ اللّه ُ مِن كبيرَةِ السِّنِّ ! فرأيتُ رَسولَ اللّه ِ غَضِبَ غَضَبا شَديدا ، فَسَقَطتُ في يَدِي ، فقلتُ : اللّهُمّ إنّكَ إن أذهَبتَ بغَضَبِ رَسولِكَ (صل الله علیه وآله وسلم) لَم أعُدْ بذِكرِها بِسُوءٍ ما بَقِيتُ . فلَمّا رأى رَسولُ اللّه ِ (صل الله علیه وآله وسلم) ما لَقِيتُ قالَ : كيفَ قُلتِ ؟! و اللّه ِ لَقَد آمَنَت بي إذ كَفر النّاسُ ، و آوَتني إذ رَفَضَني النّاسُ ، و صَدَّقَتني إذ كَذَّبَنيَ النّاسُ ، و رُزِقَت مِنّي حيثُ حُرِمتُموهُ . فغَدا و راحَ علَيَّ بها شَهرا .
( ميزان الحكمة ، ج 12، ص113)
در بحار الأنوار ـ به نقل از عايشه ـ آمده است : رسول خدا هرگاه از خديجه ياد مى كرد از تعريف و تمجيد او و طلب مغفرت براى وى خسته نمى شد. يك روز از او ياد كرد و من حسودى كردم و گفتم : خداوند عوض آن پير زن را به تو داده است! عايشه مى گويد : ديدم رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم) بشدّت خشمگين شد. من از گفته خود پشيمان شدم و گفتم : خدايا! اگر خشم رسولت (صل الله علیه وآله وسلم) را برطرف سازى، ديگر تا زنده هستم از خديجه به بدى ياد نخواهم كرد. مى گويد: چون رسول خدا حالت مرا ديد، فرمود : چگونه اين حرف را زدى؟! به خدا قسم خديجه زمانى به من ايمان آورد كه همه مردم به من كافر بودند. زمانى كه همه مردم مرا از خود مى راندند او مرا پناه داد، زمانى كه همه مردم مرا تكذيب مى كردند او مرا تصديق كرد و زمانى كه شما از فرزند محروم بوديد، خداوند از من به او فرزند روزى كرد. عايشه مى گويد : پيامبر تا يك ماه شب و روز از خديجه برايم تعريف مى كرد .
خواب و راز در هم آميختگى راست و دروغ آن
اى مفضل ! درباره خوابها و حكمت درهم آميختگى راست و دروغ آن نيك بينديش. اگر تمام خوابها راست و صادق بود همه مردم پيامبر (و از اخبار غيب آگاه ) بودند و اگر تمام آنها نادرست و كاذب بود، چيزى زايد و بى معنى بود و سودى نداشت . از اين رو گاه راست است و مردم از آن سود مى برند و با آن به سوى نيكى مى روند و از بدى پرهيز مى نمايند و بسيارى از آنها نيز دروغ است تا بر خوابها اعتماد كامل نشود.
پی نوشت : رک: کتاب توحید مفضل ازامام صادق (ع)، نشر جمال، قم. توحيد مفضل (شگفتي هاي آفرينش)،مفضل بن عمرترجمه :
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/IMAM_SAADIQ
اهمیت کار
امام صادق عليه السلام:
تَرْكُ التّجارةِ يَنْقُصُ العقلَ .
رها كردن تجارت و کار و کسب، خرد را مى كاهد.
ميزان الحكمه، ج2، ح۲174.