
- معاد در قرآن
-
RE: معاد در قرآن
راغب اصفهانى «طائر» مذكور در آيه را به معناى اعمال نيك و بدى كه از انسان سر مى زند تفسير كرده است. (1)
از آيات استفاده مى شود كه فرشتگان مأمور الهى براى هر انسان دو پرونده (كتاب) تشكيل مى دهند: پرونده اعمال نيك و پرونده اعمال بد، پرونده ها ملازم او خواهند بود و بر گردنش آويخته مى شوند تا در قيامت آنها را بخواند و به كردار شايسته خود آگاه گردد.
كتاب به معناى نوشته است. نوشتن در عرف ما عبارت است از: ثبت كردن حروف و كلمات و جمله هايى كه طبق قرارداد اجتماعى بر معانى خاصى دلالت دارند بر ورق كاغذ يا هر لوح ديگرى كه قابليت نگهدارى آن نقوش را داشته باشد. تا در آينده براى خودش و ديگران كه آشناى با وضع واضع باشند قابل استفاده باشد. ولى به هر حال دلالت اين خطوط و كلمات اعتبارى و قراردادى است نه حقيقى و واقعى.
اكنون اين سؤال مطرح مىشود كه آيا نوشتن فرشتگان و تهيه نامه عمل براى انسانها نيز همين گونه است يا به گونهاى ديگر؟ آيا در نوشتن از همين خطوط و تصاوير اعتبارى استفاده مى كنند؟ آيا اين همه اعمال بر ورق هايى از كاغذ يا الواح ديگر نوشته مى شود. و همين ها بر گردن انسانها آويخته مى شود و تا قيامت باقى مى ماند؟ چنين فرضى اصلاً قابل تصور نيست. علاوه بر اين با محتواى برخى آيات سازگار نيست، چون از آيات و احاديث استفاده مى شود كه انسان در قيامت عين اعمال و گفتار خوب وبد خود را مشاهده مى كند نه يادداشت هاى كتبى آنها را.
***
1. المفردات، ماده طير.
-
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین
انجمن