
- معاد در قرآن
-
در برخى آيات و احاديث نيز بدين امتياز اشاراتى شده است كه به عنوان نمونه به بعض آنها اشاره مى شود: غذاهاى دنيوى لذت دارند ولى به همراه آن مواد زايدى هم دارند كه به ناچار بايد از طريق ادرار و مدفوع دفع شود، اما غذاهاى بهشتى مدفوع و ادرار ندارند. ميوه هاى دنيوى را بايد چيد ولى
شاخه هاى درختان ميوه بهشتى خود به نزديك مؤمن مى آيند آبها و شيرهاى دنيوى قابليت فساد دارند و اگر مدتى راكد بمانند مىگندند و مزه آنها تغيير مى كند:
«وَدانِـيَةً عَلَيْهِمْ ظِلالُها وَذُلِّـلَتْ قُطُوفُها تَذلِـيلاً».
ولى آب و شير بهشتى فساد نمىپذيرد: «فِـيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ».
مشروبات دنيوى لذت دارند ولى مستى و تهوع و اعتياد نيز به همراه دارند؛ بر خلاف مشروبات بهشتى كه لذت دارند ولى از نواقص مشروبات دنيوى منزه هستند.
آنچه گفته شد در خصوص نعمتهايى است كه نمونه ناقصى از آنها در دنيا يافت مىشود، ولى از قرآن استفاده مىشود كه در بهشت نعمتهاى بسيار ممتازى وجود دارد كه نه چشمى آنها را ديده نه گوشى شنيده نه بر قلب بشرى خطور كرده است، قرآن مىگويد: «هيچ كس نمى داند چه چيزى را كه وسيله چشم روشنى اوست برايش نهفته اند.» (1)
رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: «در بهشت نعمتهايى است كه نه چشمى آنها را ديده و نه بر قلب بشرى خطور كرده است.» (2)
نعمتهاى بهشتى به سراغ مؤمن مى آيند نه اين كه مؤمن به سراغ آنها برود، اميرالمؤمنين عليهالسلام فرمود: «طوبى، درختى است در بهشت. اصل آن در منزل رسول خدا صلىاللهعليهوآله است و در منزل هر مؤمنى شاخهاى دارد. هرگاه كه مؤمن به چيزى ميل داشته باشد آن شاخه همان را در اختيارش قرار مىدهد.» (1)
**
1. سجده (32) آيه 17: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِـىَ لَهُمْ مِنْ قُـرَّةِ أَعْيُنٍ».
2. وسائل الشيعه، ج11، ص476: قال رسولاللّه صلىاللهعليهوآله : «و فيها ما لا عين رأت، و لا أذن سمعت، و لا خطر على قلب بشر».
بهشتيان هميشه جوان و زيبايند. پيرى، بيمارى، ناتوانى، غم و اندوه، حسد، كينه، رنج در بهشت نيست. بهشتيان از انواع غذاهاى لذيذ مى خورند ولى ادرار و مدفوع ندارند. براى هميشه در بهشت زندگى مى كنند و مرگ بر آنها عارض نمى شود.
مرحوم ملامحسن فيض كاشانى در تفاوت نعمتهاى بهشتى با نعمتهاى دنيوى نوشته است:
تمايل انسان در دنيا تابع چيزهايى است كه در خارج موجودند ولى امور بهشت تابع خواسته بهشتيان مى باشند، آنها هر چه بخواهند با ارادهشان موجود مىشود. خدا در قرآن مى گويد: «فِـيها ما تَشْتَهِـيهِ الأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ» پس آنچه را اراده كنند فوراً حاضر مى شود، نه اين كه آنچه موجود است برايشان حاضر شود. (2) تفاوت ديگر اين كه نشأه آخرت نشأه نور و ادراك و حضور و حيات و ظهور است، امور اخروى زنده و مدرك هستند. چنان كه در احاديث آمده كه انواع ميوه ها به بهشتيان مى گويند: اى ولىِّ خدا مرا بخور قبل از اين كه ديگرى را ميل كنى. و اين كه وقتى مؤمن بر تخت خود مىنشيند آن تخت از خشنودى به اهتزاز در مى آيد. و در قرآن آمده كه: «إِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ
**
1. بحارالأنوار، ج8 ، ص117: قال اميرالمؤمنين عليه السلام : «طوبى شجرة في الجنّة أصلها في دار النبيّ: و ليس من مؤمن إلاّ في داره غصنٌ منها لا تخطر على قلبه شهوة شيء إلاّ أتاه به ذلك الغصن».
2. اصول المعارف، ص197.
لَهِىَ الحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». (1)
-
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین
انجمن