مدیر مؤسسه ندای فطرت با اشاره به سه نماد مهم در خانه‌تکانی گفت: آن چیزی که در دین اسلام در سایه خانه تکانی انجام می‌شود، نمادی از نو کردن زندگی است، بنابراین برای تحول در خانه دل، انسان در وهله نخست باید سراغ دانه درشت‌ها برود.

این روزهای بیشتر خانه‌ها در سراسر ایران اسلامی در حال خانه تکانی است و هر کسی سعی دارد به نوبه خود در این کار سهیم باشد تا وقتی محل زندگانیشان چهره‌ای تازه توام با پاکی و طراوت گرفت، در کنار یکدیگر سال نو را با شادی و خوشحالی مضاعف آغاز کنند، اما در کنار این سنت حسنه خانه تکانی، به خانه تکانی دل خود نیز اندیشیده‌اید، آیا وجود ما هم نیاز به خانه تکانی دارد، به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین علی قهرمانی مدیر مؤسسه ندای فطرت در خصوص نقش خانه تکانی دل در تهذیب نفس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

سه نماد مهم در خانه تکانی/ سه فرآیند خانه تکانی دل به روایت عرفا
*تشابه خانه تکانی منزل با خانه تکانی دل را توضیح می‌دهید؟

- خانه تکانی منزل نمادی از سه حرکت بزرگ است که ریشه در مسائل اخلاقی دارد، به طور مثال برخی از وسایل منزل هستند که تنها سالی یک بار نیاز به شست‌وشو و تمیز کردن دارند، برخی دیگر هر روز یا به صورت مداوم نیاز به تمیز کردن آن‌هاست، یا بعد از هر پاکیزگی وسایل کهنه و قدیمی که دیگر قابل استفاده نیست را با وسایل نو تعویض می‌کنند، این سه فرآیند هم در حوزه اخلاقی عملاً اتفاق می‌افتد که اساتید اخلاق با عنوان «تخلیه، تحلیه و تجلیه» نام می‌برند.

لکه‌های دل را با چه شوینده‌ای پاک کنیم

یک جورایی در زندگی، انسان آنچه از اخلاق،‌ آداب و رفتارش در محاسبات روزانه،‌ هفتگی، ماهانه و سالانه محاسبه می‌کند که به دردش نمی‌خورد، دور می‌اندازد، آن‌هایی که قابل استفاده است و غبار بر روی آن نشسته است، را غبارروبی می‌کند و آنچه از اخلاق،‌ فضایل و منش و آداب را ندارد به دست می‌آورد.

آن چیزی که در دین اسلام در سایه خانه تکانی انجام می‌شود، نمادی از نو کردن زندگی است، در کنار اینکه خانه را پاکیزه می‌کنید، نوع برخورد شما با پاکیزگی خانه متفاوت است، اگر لکه‌ای روی لباس و عینک شما بریزد، فوری آن را پاک می‌کنید، اگر بر روی فرش ریخته شود، مختصری لکه را پاک کرده و در نهایت آخر سال فرش را می‌شورید، بعضی از لکه‌ها هم ممکن است پاک نشود.