بررسی حدیث «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان…» و سوء استفاده عرفا و متصوفه از آن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: بررسی حدیث «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان…» و سوء استفاده عرفا و متصوفه از آن

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    پاسخگوی مسائل مذهبی طاهره وحیدیان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    روی زمین خدا جایی در این غربتکده...جایی در همین نزدیکی...
    نوشته ها
    4,275
    می پسندم
    220
    مورد پسند : 2,271 بار در 1,502 پست
    نوشته های وبلاگ
    9
    میزان امتیاز
    158

    بررسی حدیث «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان…» و سوء استفاده عرفا و متصوفه از آن

    بررسی حدیث «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان…» و سوء استفاده عرفا و متصوفه از آن

    میرزای قمی رحمة الله علیه : سَلّمنا که اسرار انبیا و ائمّه آن باشد که شما می گویید،

    لکن امر کرده اند به کتمان اسرار ایشان و نهی کرده اند از افشای آن ها در کمال تأکید. پس
    این فریاد کردن های این جماعت و این سخن ها را در میان مردم عوامّ گفتن، بلکه دشمنی

    با ایشان است؛ چنان که احادیث بسیار دلالت دارد بر حرمت افشای اسرار.و من هر چند

    قبول ندارم که آن اسرار این باشد که این جماعت می گویند؛ لکن اگر همین باشد که این ها
    می گویند، پس جواب امامهای خود را چگونه می دهند که ایشان گفتند: پنهان کنید، و این ها افشا می کنند؟

    از جمله مستمسک های اهل فلسفه و عرفان برای اثبات مطلوبیت این دو مسلک، روایتی از امام سجاد علیه السلام است که فرمود
    :لوعلم* ابوذر ما فی* قلب* سلمان* لقتله* (۱)ـ

    اگر ابوذر بر آنچه* در دل* سلمان* بود اطلاع* می*یافت*، او را می*کشت*.

    حقیقت این است که از این روایت تنها این مطلب استفاده می شود که بعضی از انسانها ظرفیت تحمل
    شنیدن و دانستن برخی معارف عالی را ندارند و در مقابل برخی دیگر از چنین ظرفیتی برخوردارند اما

    این ادعا *که* مقصود از آن* معارف* بلند و عالی*ای* که* برخی* طاقت* و استعداد دریافت* آن*

    راندارند، از سنخ معارف* فلسفی* و یا عرفانی* یونانی* و مثلا نظریه وحدت وجود و دیگر نظریات

    فلسفی و عرفانی است*، نیاز به دلیل دیگری دارد و این روایت نمی تواند مثبت آن باشد.
    آیا به*

    سلمان*، معارف* فلسفی* و یا عرفانی* مصطلح* از جانب* رسول* گرامی اسلام صلی الله علیه و

    آله و یا از جایی دیگر القاء شده* بود که* ابوذر ظرفیت* دریافت* و فهم* آن*ها را نداشت*؟! و مثلا

    سلمان هم مثل عرفا و صوفیه قائل به این بود که هر بت و معبودی و حتی گوساله سامری را اگر

    کسی عبادت کند، خداوند را عبادت کرده و ابوذر تاب شنیدن این لطیفه! عرفانی را نداشت و اگر از

    سلمان می شنید او را تکفیر می کرد و می کشت؟!

    پی نوشت:
    ۱٫ الصفار، محمد بن* الحسن*، بصائر الدرجات/ *۴۵
    ویرایش توسط طاهره وحیدیان : 01-20-2012 در ساعت 08:24 AM
    اِلهی قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی.....

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •