اما در مورد این* که* مفهوم* روایت* فوق* چیست* و آن معارف بلند و بالایی که سلمان ظرفیت آن را داشت و ابوذر نداشت، چیست، اگر چه در خود روایت به
آن تصریح نشده است اما از برخی* شواهد چنین* بر می*آید که* از جمله* معارفی* که* سلمان* واجد آن* بود امادیگران* و از جمله* شاید ابوذر ظرفیت* هضم* و پذیرش* آن* را نداشت*، مراتب* فضیلت* و مقامات* عالیه* امیر المؤمنین علیه السلام است.
مرحوم* طبرسی* در کتاب* احتجاج*از قول* سلمان* چنین* نقل* می*کند که* اگر من* همه* آنچه* را که* درباره فضایل*امیرالمؤمنین* علی علیه السلام می*دانم* برای* شما بازگو کنم*، عده*ای* از شما من* را مجنون*خواهید دانست* و عده*ای* دیگر خواهید گفت*: خدایا قاتل* سلمان* را بیامرز.(۲)علامه مجلسی* در بحار الانوار در ارتباط* با همین* حدیث* توضیحی* دارد که* خواندنی* است*:
« بعضی* ازمتکلمان* و محدثان* در مسأله* غلو و مصادیق* آن* زیاده* روی* کرده* و به* دلیل* کوتاهی* و کاستی* شان* در شناخت* ائمه علیهم السلام و مراتب* عالی* و
مقامات* غریب* آنان*،بسیاری* از راویان* ثقه* و معتمد را به* دلیل* آن* که* معجزات* و امور خارق*العاده* را از ائمه علیهم السلام نقل* کرده* بودند، غالی* دانستند با
آن* که* در روایات* متعددی* ازائمه علیهم السلام است* که* «ما را رب*ّ و شریک* خداوند ندانید و هر آنچه* می*خواهید،درباره (فضایل* و مقامات*) ما بگویید که*
هرگز به* نهایت* آن* نخواهید رسید» و نیزروایت* است* که* «امر ما [مقامات* و فضائل* ائمه علیهم السلام] به* گونه*ای* سخت* و باورنکردنی* است* که* جز
فرشته*ای* مقرب* یا پیامبری* مرسل* و یا بنده مومنی* که*خداوند دلش* را در ایمان* آزموده* است*، تاب* تحمل* و باور آن* را ندارد.» و نیز ازهمین* مقوله* است* این*
روایت* که* «اگر ابوذر بر آنچه* که* در قلب* سلمان* بود، اطلاع* می*یافت*، او را می*کشت» و روایاتی* دیگر از این* قبیل*.»(۳)
پی نوشت:
۲٫ احتجاج* طبرسی۱/* ۱۴۹
۳٫ بحارالانوار۲۵/ ۳۴۶