فراموش نکنیم شخصی که تصمیم ازدواج با دیگری را دارد، هدف از ازدواج او نمازخوان کردن و یا اصلاح اعتقادات طرف مقابلش نیست، بلکه می‌خواهد با ازدواجش به آرامش، سکون و... دست پیدا کند، چرا که طبق قاعده همسر آدمی باید قبل از ازدواج همان گونه که حق است، تربیت شده باشد، نه آنکه در منزل شوهر بخواهد تربیت شود، زیرا تجربه نشان داده آن‌هایی که همسر مناسب و تربیت‌یافته انتخاب کرده‌اند، در ادامه زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، چه رسد به آنکه شوهری بخواهد همسرش را در منزل خود(بر اساس شاخصه‌های مورد نظرش) تربیت کند، لذا بهتر است وضعیت فعلی طرف مقابل را در نظر گرفته و به این دل خوش نکرد که بعد از ازدواج نماز وان خواهد شد.

در نتیجه کسی که مقید به احکام شرعی و پایبند به دین و مسائل دینی هست و دوست دارد در آینده با همسری متدین زندگی کند، باید از همان ابتدا همسری انتخاب کند که حد نصاب از ایمان و التزام عملی به احکام شرعی را داشته باشد و الا در آینده نزدیک نسبت به موضوعات مختلفی همچون طهارت و نجاست(1)، تربیت فرزند، مخالفت خانواده شوهر و... مواجه خواهد شد.

در پایان این نکته را نیز متذکر می شویم که در اسلام کفو بودن دختر و پسر شرط ازدواج است و از نظر معارف اسلام و روایات مأثوره از اهل بیت و نیز سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) تنها چیزی که کفویت را احراز می‌کند، ایمان است. ایمان یعنی اعتقاد باطنی به خداوند و التزام عملی به مقتضای ایمان، یعنی به دین و آموزه‌های اسلام. لذا پیامبر خدا(ص) جوبیر که مردی سیاه پوست و فقیر بود را به «دلفار» دختر زیاد بن لبید تزویج کرد و فرمود: «الْمُؤْمِنُ کُفْوٌ لِلْمُؤْمِنَةِ وَ الْمُسْلِمُ کُفْوٌ لِلْمُسْلِمَة»(2)؛ مرد مؤمن همتای زن مؤمن و مرد مسلمان همتای زن مسلمان است.

بنابراین در صورتی که انسان با همسری ازدواج کند که از نظر ایمانی و یا التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی همچون نماز مشکل دارد و از این نظر کفویت ندارد، نمی‌تواند آینده و خوشبختی خود را تضمین شده بداند.

پی‌نوشت‌ها:
1- کسی که نماز نمی‌خواند و تصمیم ندارد لباس و بدن خود را برای نماز پاک نگه دارد، به طور طبیعی نسبت به رعایت نجاست و پاکی سهل انگار خواهد بود و این مسأله برای کسی که می‌خواهد نماز بخواند بسیار مشکل‌ساز می‌شود.
2- بحار، ج22، ص

منبع: فارس