• آیا بیان کردن برخی ویژگی منفی یک کاندیدا با توجه به اینکه جایگاه ریاست جمهوری حساس است و قرار است پست حساس ریاست جمهوری را برعهده بگیرد، غیبت محسوب میشود و اینکه مرز بین غیبت و روشنگری چیست؟
اگر کسی علنا بخواهد شخصی را تخریب کند، این کار جایزی نیست. اما اگر کسی با شما مشورت میکند که من به فلان کاندیدا رای بدهم یا ندهم؟ در مقام مشورت غیبت محسوب نمیشود. نه تنها در مسئله رییس جمهور، بلکه میخواهد شریکی انتخاب کند، امر ازدواج است؛ اگر عیوبی دارد بگوید غیبت محسوب نمیشود. اما بخواهند علنا تبلیغات منفی انجام بدهند، جایز نیست.
• در زمان تبلیغات انتخابات هستیم و به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی کاندیداها و یا شخصیتهای نظام مطرح شود. میخواهم حکم شایعهسازی و شایعهپراکنی را از نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی بدانم؟
شایعهسازی و شایعهپراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. در قرآن در دو سه جا صریحا این معنا تحریم شده «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ». در جاهای دیگر هم هست که شایعه پراکنی ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. گفتم، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده که ما میگویم گناه کبیره است. گناهی است که در قرآن صریحا عذابی درباره آن ذکر شده. شایعه پراکنی جزء گناهان کبیره است.