صریح ترین سوال از جامعه سینمایی
شما سينماگران جنگ، پشت صحنهى جنگ را چقدر تصوير كرديد؟ چه شد كه اين جنگ شروع شد؟ … خوب، چه شد كه اين را وادار كردند كه اين حمله را انجام بدهد و او حمله كرد؟ و چگونه به او كمك كردند؟ و كدام كارخانجات به او سلاح شيميايى فروختند؟ آنهايى كه آن سنگرهاى هشتضلعى و پنجضلعى را درست كردند، چه كسانى بودند؟ كدام كشورها آن هواپيماها را به او دادند؟ آن مأمورين عالىرتبهى سياسى، امنيتى و نظامىاى كه از كشورهاى مختلف - از جمله امريكا - به بغداد آمدند و با او و مردان او ملاقات كردند، چه كسانى بودند؟ شما به اينها نپرداختيد. اصلاً شخصيت صدام كيست؟ اينها براى قصهنويسى جا دارد. (13)
چرا فیلم آرگو اینقدر در بوق و کرنا می شود؟!/
روایت رهبری از به حاشیه راندن روایت ایرانی از اشغال سفارت آمریکا
همين خانم ابتكار ... يك كتابى در باب قضيهى سفارت امريكا، به اصطلاح اين لانهى جاسوسى نوشتند. خود ايشان جزوِ آن دانشجوهايى بوده كه در آن كار شركت كرده بودند. ايشان دورهى كودكىاش را در امريكا گذرانده است؛ مرحوم دكتر ابتكار - كه از دوستان ما بود - سالها در امريكا بوده و اين خانم خيلى به زبان مسلط است و نگارش و تكلمش خيلى خوب است. اين كتاب را به انگليسى نوشته و بعد يك نفر آن را به فارسى ترجمه كرده بود. خود ايشان به من گفت، پيش هر ناشر امريكايى كه رفته بود، حاضر نشده بود اين كتاب را چاپ كند! در حالى كه آنها اصرار دارند كه مسئلهى اشغال سفارت را به عنوان يك زخم التيام نيافتنى، دائماً تكرار كنند. من زمان رياست جمهورى، سفر سازمان ملل كه رفته بودم، يك مصاحبهگر خيلى معروفى آمد و با من يك مصاحبهاى كرد كه خيلى هم به صورت گسترده پخش شد.
اولين سؤالش اين بود كه، شما چرا سفارت را گرفتيد؟ گفتم بابا! حالا ما آمدهايم سازمان ملل و تو مىخواهى با ما مصاحبه كنى؛ اولين سؤال را اين قرار مىدهى؟! حاضر نيستند رها كنند. از ديدگاه خودشان، آن را به عنوان يك حركت تروريستى و وحشيانه و تلقى مىكنند. حالا يك دختر خانمِ دانشجوى روشنفكرى كه نه اُمّل است، نه عقبافتاده است، نه تحصيلنكرده است، نه سابقهى تروريستى دارد و خودش در آن قضيه بوده، ايشان قضيه را تشريح مىكند؛ حاضر نيستند اين را چاپ كنند. ببينيد مسئله اين است.
خوب، او ملاحظهى سياست خودش را مىكند. در امريكا اين نمايش بىسانسورى فقط در مورد آن جاهايى است كه به اصول امريكايى اصطكاك نداشته باشد. آنجايى كه اصطكاك پيدا مىكند، چه به اصول امريكايى و چه به مصالح فورى امريكايى - مثل مسئلهى جنگ خليجفارس كه زمان بوش پدر انجام گرفت - سانسور وجود دارد؛ خيلى كامل و خيلى رسمى و علنى؛ بدون پردهپوشى (14)