3- حضور قلبباطن نماز، یاد خدا و حضور صادقانه دل نمازگزار در محضر قدس حق تعالی است، و از این رو پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)
میفرماید: «لَا یُقبَلُ اللهُ صَلاةَ عَبدٍ لَا یُحضَرُ قَلبَهُ مَعَ بَدَنِهِ؛ خداوند نماز بندهای را که دلش با بدنش حضور ندارد، نمیپذیرد. »
جناب شیخ با توجه به این نکته، سعی میکرد قبل از اقامه نماز جماعت، حاضران را آماده نماز با حضور قلب کند. نماز او نمونه یک نماز با حضور قلب بود.
همچنین حمید فرزام یکی از شاگردان “رجبعلی خیاط “در این باره میگوید: نمازشان خیلی با طمأنینه و با آداب بود و گاهی که دیر
میرسیدم و قیافه ایشان را در نماز میدیدم انگار لرزهای بر اندامشان مستولی، قیافه نورانی، رنگ پریده و غرق در ذکری بودند که
میگفتند؛ حواسشان کاملاً جمع نماز بود و سرشان پایین، استنباطم این است که جناب شیخ هیچ شکی، حتی به اندازه سر سوزن در دلش
نبود.
یکی دیگر از شاگردان شیخ میگوید: گاهی به من میگفت: «فلانی! میدانی در رکوع و سجود چه میگویی؟ در تشهد که میگویی: «اشهد
أن لا اله ألا الله وحده لا شریک له»، آیا راست میگویی؟ آیا هوای نفس نداری؟! آیا به غیر خدا توجهی نداری؟!»
4- مواظبت بر نماز اول وقت
در احادیث اسلامی بر نماز گزاردن در اول وقت تأکید فراوانی شده است، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «فََضَّلَ الوَقتُ الأَوَّل عَلَی
الآخِرِ کَفَضلِ الاخِرَةِ عَلَی الدُّنیا؛ فضیلت اول وقت (نماز) بر آخر وقت، همچون فضیلت آخرت است بر دنیا. »
رجبعلی خیاط مقید بود که نمازهای پنجگانه را در اول وقت میخواند و دیگران را نیز بدان توصیه میفرمود.