تتمه بحث پیرامون پاک یا نجس بودن اهل کتاب گفته شد ، عده ای از فقها آنها را پاک می دانند و نجاست آنها را، سیاسی میدانند و کفته میشود این به خاطر این است که ارتباط مسلمین با آنان قطع شود تا مسلمانان از خط تأثیرات منفی اهل کتاب محفوظ بمانند. تعدادی از مراجع هم آنها را نجس میدانند و هر دو گروه برای نظر خودشان به قرآن استناد کرده اند.
﴿وَ طَعامُ الَّذینَ اُوتُوا الکِتابَ حِلٌّ لَکُم﴾[1]
این آیه میفرماید: طعام کسانی که اهل کتاب هستند، برای شما حلال است.
در این آیه، بین مجتهدین در مورد معنای طعام اختلاف است بعضی میگویند یهود و نصاری اگر نجس هم باشند، گندم و جو آنها نجس نیست و عدهای هم میگویند « ما یُطعِِمُ بِه » که شامل چیزهای دیگر مثل غذاهای پخته و دیگر غذاها هم میشود، نیز نجس نمیباشد.
البته این اختلاف در مورد یهود و نصاری، اختلاف اجتهادی است. یعنی حقیقت آنطور که باید و شاید برای ما واضح نیست، لذا برای تحقیق پیرامون این مطلب، کتابی به نام « منابع فقه» نوشته محمدتقی جعفری که دارای چند موضوع است معرفی میشود که یکی از آن موضوعات مربوط به اهل کتاب است و ایشان روایات مربوط به این موضوع را در آنجا جمع آوری کرده اند، منتهی صادر کردن فتوی به عهده مجتهد است [2]