شمایل پیامبر اکرم(ص)
پیامبر اکرم(ص) در دنیا و ناملایمات آن، هرگز به خشم نمیآمد و چون حقّی پایمال میشد، از شدّت خشم کسی او را نمیشناخت و از هیچ چیز پروا نداشت تا آنکه حق را یاری کند.امام حسین(ع) در خصوص برخی ویژگیهای آن حضرت میفرماید: «از پدرم از وضع داخلی رسول خدا(ص) سؤال کردم، پس فرمود: «به منزل رفتنش به اختیار خود بود و چون به منزل تشریف میبرد، اوقات خویش را به سه بخش تقسیم میکرد: قسمتی را برای عبادت خدا و بخشی برای اهل بیت خود و جزئی را به خود اختصاص میداد.
آن بخشی را که مربوط به خودش بود، به صادر کردن دستورهای لازم به خواصّ اصحاب و رسیدگی به کارهای عمومی مردم صرف میکرد.» در جای دیگر امام حسین(ع) میفرماید: «از پدرم امیرالمؤمنین(ع) از سیره رسول خدا(ص) در خارج از منزل پرسیدم، فرمود: «رسول خدا(ص) زبان خود را از غیر سخنان مورد لزوم باز میداشت و با مردم انس میگرفت و آنان را از خود دور نمیکرد، بزرگ هر قومی را گرامی میداشت و او را بر قومش حاکم میکرد».»
باز هم از امام حسین(ع) نقل است که فرمود: «به طور دائم خوشرو و خوشخوی و نرمخوی بود، خشن و درشتخو و فحّاش و عیبجو نبود و کسی را زیاد مدح نمیکرد و از چیزی که به آن رغبت و میل نداشت، غفلت میورزید و به طوری که مردم از او نه مأیوس و نه ناامید میشدند. هرگز کسی را سرزنش نمیکرد و از او عیب نمیگرفت و لغزش و عیبهای مردم را جستوجو نمیکرد و سخن نمیگفت: مگر در جایی که امید ثواب در آن داشت.»
امام محمّد غزالی در کتاب «احیاء العلوم» خود، پیرامون برخی از آداب و سنن پیامبر اکرم(ص) میگوید: رسول خدا(ص) گفتارش از همه فصیحتر و شیرینتر بود، سخنانش همه کوتاه و جامع و خالی از فضول و وافی به تمام مقصود بود و کلمات گفتارش به یکدیگر پیوستگی داشت.
رسول خدا(ص) در خصوص خصوصیّات فردی خود در جایی میفرماید: «بدانید که هر عبادتی در ابتدا شدّت و افراطی دارد، بعد این حالت به فترت و سستی بر میگردد، پس کسی که شدّت عبادتش بر طبق سنّت من بشود، راه را پیدا کرده و هر کس مخالف سنّت شد، گمراه گشته و عمل او تباه خواهد بود، مردم بدانید من نماز میخوانم، میخوابم، روزه میگیرم، افطار میکنم،میخندم و گاهی میگریم. پس هر کس از راه روشن سنّت من اعراض کند، از من نیست.»






پاسخ با نقل قول
