پینوشتها:
1ـ احزاب/32: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا»؛ بنابراین به گونهای هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید!
2ـ امام علی علیهالسلام میفرماید: «نعم صارف الشهوات غض الابصار»؛ چشمپوشی از نگاه (به نامحرم) عامل خوبی برای بازدارندگی از شهوت است. (محمدی ریشهری، میزان الحکمة، ج 1، ص 72)
3ـ تحریم/6: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، خودتان و کسانتان را از آتش حفظ کنید.
4ـ خداوند متعال به ابراهیم خلیل خطاب میکند که «ان الهک لغیور» (الکافی، ج 8، ص 372)
5ـ حکمت 305: ما زنی غیور قط.
6ـ یا اهلَ العراق! نُبئتُ اَنِّ نسائَکُم یُدافعْنَ الرجال فی الطریق، اَما تَسْتَحیون؟ لَعَن اللهُ منلایغار. (الکافی، ج 1، ص 154، ح 719/ محاسن، ص 115/ وسایل الشیعه، ج 20، ص 235)
7ـ بحار الانوار، ج53، ص249
8ـ الکافی ج 5 ص 537
9ـ بحارالانوار ج 76 ص 115
10ـ مسئله حجاب، صفحه: 64
11ـ الوافی؛ ج22، صص 463 و 763 ـ 765.
12ـ اگر چه این عبارت دقیقا به همین صورتی که در متن آمده، شهرتی تام و تمام یافته است اما این حدیث در برخی از منابع حدیث شیعه، از قبیل مستدرک الوسائل (ج 8، ص 255) با اندک اختلافی در تعبیر به صورت: «خیار الامور اوسطها» و در بحارالانوار(ج 74، ص 383) به صورت: «خیر الامور اوساطها» آمده است.
13ـ رسولالله(ص) از اصحاب پرسیدند: آیا مىدانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر مىدانند. فرمود: این که از برادرت چیزى بگویى که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مىگویم در برادرم بود چه؟ فرمود: اگر آنچه مىگویى در او باشد، غیبتش را کردهاى و اگر آنچه مىگویى در او نباشد، به او تهمت زدهاى. (الترغیب والترهیب، ج3، ص515، ح1)
14ـ الکافی، ج5، ص537
15ـ نور/4: وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.
16ـ نور/3: الزَّانِی لَا یَنکِحُ إلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ
یادداشت از؛ محمد حسین کلهر
منبع : فارس