وجود دو نوع شفاعت، مطلبی است که از بسیاری روایات قابل فهم است. مثلا کسی خدمت امام باقر (علیهالسلام) عرض کرد: ای ابو جعفر دل
مردم را خوش می کنید و می گویید شفاعت محمد(صلی الله علیه و آله) . حضرت بسیار ناراحت و خشمگین شدند و فرمودند:
وای بر تو آیا عفتی که درباره شکم و شهوتت ورزیدی(مقدس مآبی) تو را به طغیان آورده است؟ ولی متوجه باش که اگر فزعهای قیامت را ببینی
آن وقت میفهمی که چه قدر به شفاعت محمد(صلی الله علیه و آله) محتاجی. وای بر تو مگر شفاعت جز برای گنهکارانی که مستوجب آتش
شدهاند تصور دارد؟ آنگاه افزود: هیچ احدی از اولین و آخرین نیست مگر آن که در قیامت محتاج شفاعت محمد(صلی الله علیه و آله) است. (2)
علامه طباطبایی در ذیل این حدیث میفرمایند: "جمله آخر امام(علیهالسلام) درباره شفاعتی عمومی است، غیر از شفاعتی که در جمله قبل
اشاره شد. (3)
آشکار است که این شفاعت عمومی، همان شفاعت رهبری است که بنابر سخن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در روز قیامت همه ی انبیاء
نیز تحت لوای ایشان جمع می شوند: "آدمَ و مَن دونه تحت لوائی یوم القیامه" (4) آدم و پس از او، همگی روز قیامت زیر پرچم من خواهند
بود و شفاعت خاص گناهکاران در جمله ی قبل در حدیث مذکور، همان شفاعت مغفرت است.
پی نوشت:
1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج8، ص34و62
2- علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج2، ص202
3- علامه طباطبائی، ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص271و270
4- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج11، ص402