ج: گروهی دیگر

در تهذیب الکمال ذیل اسم ((أبی بن کعب بن قیس بن عبید بن زید)) چنین آمده است که می گفت:

همانا بخاطر قول احدی ((منظور عمر بن خطاب می باشد)) سنت رسول الله را رها نخواهم کرد

سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول ، فلن أدعه لقول أحد

تهذیب الکمال – المزی – ج ۲ – ص ۲۶۶ – ۲۶۷- مؤسسة الرسالة

در ماجرای گفتگوی معاویه و سعد بن مالک هم زمانی که بحث حلیت تمتع عمره آمد چنین گفتند:

((به معاویه گفته شد. عمر بن خطاب آنرا حرام کرده است و تو بهتر از عمر هستی. معاویه گفت. عمر از من بهتر بود اما پیامبر این کار را انجام داد و او بهتر از عمر بود))


وقد فعل ذلک النبی صلى الله علیه وسلم وهو خیر عن عمر


سنن الدارمی – عبد الله بن بهرام الدارمی – ج ۲ – ص ۳۶- مطبعة الحدیثة

حال سوال ما اینجاست؟

اولا: عمر بن خطاب مگر شارع بوده است که از جانب خودش سنتی غیر از سنت رسول الله باب کرده باشد؟ مگر عمر بن خطاب نباید از سنت رسول الله اطاعت می کرد؟

ثانیا: مگر ادعای اهل سنت این نیست که از سنت نبوی اطاعت می کنند؟ ولی اینجوری که معلومه چند تا سنت شد. یکی سنت عمر یکی سنت رسول الله؟ حالا از کدوم تبعیت می کنند؟

]ثالثا: بر فرض اینکه سنت عمر بن خطاب شرعا جایز باشد. چرا صحابه از اوامر و سنت او تبعیت نکردند و بر خلاف آن عمل کردند؟