جمع بین صلاتین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: جمع بین صلاتین

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    پاسخگوی مسائل مذهبی طاهره وحیدیان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    روی زمین خدا جایی در این غربتکده...جایی در همین نزدیکی...
    نوشته ها
    4,275
    می پسندم
    220
    مورد پسند : 2,271 بار در 1,502 پست
    نوشته های وبلاگ
    9
    میزان امتیاز
    158
    دلیل بر جواز جمع بین دو نماز:

    همانطور که می دانید احکام تعبدی اند وعقل در تعیین آن دخالتی ندارد وفقط توسط شریعت بیان می شود.فقیهان نیز با توجه به آیات و روایات به استنباط چرداخته اند ونظرات خود را مستند به آن ادله شرعی ارائه کرده اند. از جمله این ادله آیات و روایات (اهل تسنن) است که نمونه هایی از ان را بیان می کینم:

    الف: آیه:

    « اَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُکِ الشَّمسِ اِلی غَسَقِ اللّیلِ وَقُرآنَ الفَجرِ اِنَّ قُرآنَ الفَجرِ کانَ مَشهُوداً» (7)

    نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب( نیمه شب) برپا دار وهمچنین قرآن فجر (نماز صبح) را, چرا که قرآن فجر ؛ مشهود (فرشتگان شب و روز) است.

    دلوک شمس : بمعنی زوال آفتاب از دایره نصف النهار است که وقت ظهر می باشد, ودر اصل از ماده دلک به معنی مالیدن گرفته شده, چرا که انسان در آن موقع بر اثر شدت آفتاب چشم خود را می مالد , ویا از دلک بمعنی متمایل شدن است, چرا که خورشید در این موقع از دایره نصف النهار به سمت مغرب متمایل مس شود ویااینکه انسان, دست خود را در مقابل آفتاب حایل می کند؛ گویی نور آن را از چشم خود کنار می زند و متمایل می سازد. در روایتی از امام صادق( علیه السلام) می خوانیم:
    عبیدبن زراره از تفسیر همین آیه از امام سوال کرد, امام فرمود:

    خداوند چهر نماز بر مسلمانان واجب کرده است که آغاز آن وقت زوال شمس (ظهر) وپایان آن نیمه شب است که ابتدای وقت دو نماز (ظهر وعصر) زوال خورشید است مگر اینکه یکی قبل از دیگری و دو نماز (مغرب وعشاء ) اول وقتشان از غروب خورشید است تا نصف شب که نماز مغرب قبل از نماز عشاء است.(8)

    در روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) در تفسیر همین آیه هنگامی گه زراره محدث بزرگ شیعه سوال کرد چنین فرمود:
    « دلوکها زوالها ؛ غسق اللیل الی نصف اللیل ؛ ذلک اربع صلوات وضعهن رسول الله (صلی الله علیه وآله) وقتهن للناس و قران الفجر صلاة الغداة»(9)
    دلوک شمس به معنی زوال آن ( از دایره نصف النهار) است؛ وغسق اللیل به معنی نیمه شب است, این چهار نماز است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) آنها را برای مردم قرار داد وتوقیت ( برای آن زمان مشخص نمود) نمود؛ وقرآن الفجر اشاره به نماز صبح است .

    غسق اللیل با توجه به اینکه غسق شدت ظلمت است؛ وتاریکی شب در نیمه شب از هر وقت متراکم تر می باشد این کلمه روی هم رفته نیمه شب را می رساند.به همین دلیل آیه فوق از آیاتی است که اشاره اجمالی به وقت نمازهای پنجگانه می کند(10) و با انضمام به سایر آیات قرآن که در زمینه وقت نماز است ؛ وروایات فراوانی که در این رابطه وارد شده؛ وقت نمازهای پنجگانه دقیقاً مشخص می شود(11).

    با توجه به این تفسیر, حتی اهل تسنن گفته اند که آیه مقتضی این است که زوال وقت مشترک برای دو نماز ظهر وعصر , و اول مغرب وقت مشترک دو نماز مغرب وعشاء باشد یعنی جواز جمع بین دو نماز.(12)

    پی نوشت:
    7-اسراء 78.
    8-وسایل الشیعه.ج4.ص 157.
    9-نورالثقلین.ج3.ص205.
    10-الفقه علی المذهب الخمسه.ج1.ص79.
    11-تفسیر نمونه,ج12.ص221.
    12-فخر رازی.تفسیر کبیر.ج21.ص27.
    اِلهی قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی.....

  2. کاربر مقابل پست طاهره وحیدیان عزیز را پسندیده است:

    امیرحسین (07-02-2012)

  3. #2
    پاسخگوی مسائل مذهبی طاهره وحیدیان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    روی زمین خدا جایی در این غربتکده...جایی در همین نزدیکی...
    نوشته ها
    4,275
    می پسندم
    220
    مورد پسند : 2,271 بار در 1,502 پست
    نوشته های وبلاگ
    9
    میزان امتیاز
    158
    ب: روایات
    علاوه بر روایات اهل بیت (علیهم السلام) وروایاتی در کتب اهل تسنن(13) در جواز جمع بین دو نماز وارد شده (14) که راویان آن نزد ایشان از بزرگان صحابه محسوب می شوندکه عبارتنداز:(15)

    امیرامومنین علی (علیه السلام)؛ عبدالله بن عباس , عبدالله بن عمر,ابوموسی اشعری؛ابو ایوب الانصاری, ابو هریره الدوسی؛ جابربن عبدالله الانصاری؛عبدالله بن مسعود؛ سعد بن ابی وقاص وعایشه که هریک بیان کرده اند پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)در مدینه بدون هیچ عذری جمع بین دو نماز راانجام داده اند تا توّهم وجوب اداء نماز در وقت فضیلت آن که ملازم با تفریق است رفع شود.

    1- اما صادق(علیه السلام) فرمودند: هنگام زوال پیامبر اکرم 0صلی الله علیه وآله) نماز ظهر وعصر با جماعت بدون علتی (عذر و مرض وخوف و....) را خواندند وهمچنین نماز مغرب وعشاء را با جماعتی بدون علتی قبل از از بین رفتن شفق خواندند.این عمل پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)به دلیل این بود که وقت نماز را بر امتش توسعه دهد.(16)

    2- امام صادق(علیه السلام) فرمودند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نماز ظهر وعصر ومغرب وعشاء رابا یک اذان ودو اقامه خواندند.(17)

    3- از امام صادق(علیه السلام)سوال شد که آیا پیامبر (صلی الله علیه وآله)بین دو نماز بدون سبب وعلت جمع می کرد؟
    فرمودند:بله؛ پیامبر(صلی الله علیه وآله) این کار را کرد تا بر امتش در وقت توسعه دهد.(18)

    4 -پیامبر (صلی الله علیه وآله) وقتی جمع بین دو نماز کرد بدون سبب؛ عمر از ایشان سوال کرد که حضرت در جواب فرمودند:خواستم بر امتم در وقت گشایش باشد.(19)

    5- ابن عباس این روایات را نقل نموده وهمچنین از او سوال شد که چرا پیامبر (صلی الله علیه وآله) بین دو نماز بدون علتی جمع می کرد؟جواب داد که ان حضرت خواستند تا بر امتش گشایش باشد.(20)

    پی نوشت:
    12-فخررازی,تفسیر کبیر,ج21؛ص27.
    13-الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف؛ص294.
    14-وسائل الشیعه؛ج4؛ص220.
    15-المؤتلف من المختلف بین ائمة السلف؛ج1,ص209وذکری الشیعه فی احکام الشریعه؛ج2؛ص331.
    16-کافیج3؛ص286
    17-وسائل الشیعه؛ج4؛ص220.
    18-همان.ص221
    19-همان.؛ص221.
    20-همان.ص222
    اِلهی قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی.....

موضوعات مشابه

  1. سلسله بحثهای فضیلت وخواص سور /سوره تین
    توسط طاهره وحیدیان در انجمن خواص سوره های قرآن
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 05-06-2013, 04:45 PM
  2. آیت الله بروجردی و انیشتین
    توسط محمد حسین در انجمن دیگر شخصیتها
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 10-30-2011, 01:22 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •