نظریه دوم این است که روح ولی یا پیامبر سبب نزول فرشتگان نیست، بلکه خداوند فرشته را مامور میکند در پیشگاه ولی خداقرار بگیرد و مسایل را بازگوید. ظواهر ادله نیز بر درستی ایننظر گواهی میدهد. بر اساس این نظریه، تا ظرفیت معنوی و تناسب روحی کامل بین ولی الهی و فرشته نباشد، این نزول ممکن نخواهدشد. قرآن کریم در این زمینه میفرماید:
(الله اعلم حیثیجعل رسالته) (انعام، ۱۲۴) خداوند آگاهتر استکه پیامبری و رسالتخویش را در کدامین جایگاه قرار دهد.
در شان نزول این آیه میخوانیم که: ولید ابن مغیره میگفت: چون ثروتمند هستم و سن بیشتری دارم، باید بر من وحی نازل شود.
خداوند متعال میفرماید: شایستگیها را خداوند میداند. برای ایندر آیه دیگر صبر و یقین را عامل وصول به مقام امامت معرفی مینماید و میفرماید:
(و جعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا و کانو بآیاتنایوقنون) (سجده، ۳۴) از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به فرمانما هدایت میکنند; و این بدان سبب است که آنان صبر پیشه کردندو به آیات ما یقین داشتند.