RE: در مورد روز عاشورا و روزه در این روز بیشتر بدانید!
روايت اول ميگويد: رسول خدا صلي الله عليه وآله و قريش از زمان جاهليت اين روز را روزه ميگرفتند و بعد از اسلام نيز تا سيزده سال كه در مكه بودند روزه گرفتن در اين روز همچنان به قوّه خود باقي بود و بعد از هجرت به مدينه روزه ماه رمضان تشريع شد و از آن به بعد بود كه روزه روز عاشورا به اختيار خود واگذار شد تا هر كس ميخواهد روزه بدارد و هر كس نميخواهد روزه نگيرد.
اما روايت دوم ميگويد: رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم زماني كه به مدينه هجرت نمود نه تنها اين روز را روزه نميگرفت چون؛ حتي از روزه اين روز خبر هم نداشت و وقتي يهود را مشاهده نمود كه اين روز را روزه ميگيرند با تعجب از علت اين كار سؤال نمود و پاسخ شنيد كه يهود به خاطر خرسندي از نجات حضرت موسي، اين روز را روزه ميگيرند؛ از اين جهت رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم فرمود: اگر اين چنين است من به علت نجات خود از دست كفار مكه خود را سزوارتر از موسي براي روزه گرفتن اين روز ميدانم. و از آن به بعد بود كه حضرت نه تنها اين روز را خود روزه ميگرفتند،؛ بلكه ديگران را نيز امر به روزه گرفتن مينمودند.
ترك روزه عاشورا با وجوب رمضان
به روايتي ديگر كه بخاري در صحيح خود آورده و با روايات فوق تناقض دارد توجه كنيد:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضى الله عنهما قَالَ: صَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَاشُورَاءَ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ، فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تُرِكَ. وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ لاَ يَصُومُهُ، إِلاَّ أَنْ يُوَافِقَ صَوْمَهُ.
رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم روز عاشوراء را روزه ميگرفت و ديگران را نيز امر به روزه اين روز مينمودند تا اين كه ماه رمضان واجب گرديد از آن به بعد ديگر روزه اين روز ترك گرديد و عبد الله بن عمر نيز اين روز را روزه نميگرفت مگر زماني كه عاشورا به روزي ميافتاد كه عادتاً آن روز را روزه مي گرفت (مثلا روز جمعه)
صحيح البخاري، ج 2، ص 226، ح 1892،كتاب الصوم، باب وُجُوبِ صَوْمِ رَمَضَانَ
پس اين روايت موافق با روايت دوم در روزه روز عاشوراء قبل از وجوب ماه رمضان و مخالف با آن در اجباري و يا اختياري بودن روزه عاشوراء است.
عمل نكردن پيامبر به حكمي كه خود امر فرموده
مشكل ديگر اين روايات مطلبي است كه طبق روايت هيثمي در مجمع الزوائد به وجود ميآيد:
هيثمي در مجمع الزوائد از ابو سعيد خدري روايت ميكند:
ان رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر بصوم عاشوراء وكان لا يصومه.
رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم به روزه عاشوراء امر ميفرمود و حال آنكه خود اين روز را روزه نميگرفت
مجمع الزوائد، هيثمي، ج 3، ص 186
يعني: به گفته اين روايت هيثمي، اشكال بيّن و آشكار در روايت صوم روز عاشوراء اين است كه چگونه ممكن است رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم به كاري نيك امر كند در حالي كه خود اهل انجام آن نباشد؟!
مگر در قران کسی که مردم را به چیزی امر کند ولی خودش انجام ندهد مذمت نشده است؟