به نام يكتا پروردگار مهربان
با عنايت حق تعالي سعي داريم در ماه مبارك رمضان هر روز دعا مخصوص آن روز را همراه با معاني به اضافه ي نكاتي آموزنده
و ناب و حكمتهايي چند را ارائه نماييم تا مورد استفاده همه ي عزيزان واقع بشود.
ان شاءالله.
نمایش نسخه قابل چاپ
به نام يكتا پروردگار مهربان
با عنايت حق تعالي سعي داريم در ماه مبارك رمضان هر روز دعا مخصوص آن روز را همراه با معاني به اضافه ي نكاتي آموزنده
و ناب و حكمتهايي چند را ارائه نماييم تا مورد استفاده همه ي عزيزان واقع بشود.
ان شاءالله.
حديث روزه
پايههاى اسلام
قال الباقر عليه السلام:
بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.
امام باقر عليه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1
فلسفه روزه
قال الصادق عليه السلام:
انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير.
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1
در محضر ولایت
سعى كنید در همهى اوقات - بخصوص در ماه رمضان - تلاوت قرآن را از ياد نبرید. قرآن نبايد از زندگىتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشيد؛ هر چه ممكن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبر اثر مىبخشد. تلاوت عجلهاى كه همينطور انسان بخواند و برود و معانى را هم نفهمد يا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نيست؛ نه اينكه بىفايده باشد - بالاخره انسان همينكه توجه دارد اين كلام خداست، نفس اين يك تعلق و يك رشتهى ارتباطى است و خود همين هم مغتنم است و نبايد كسى را از اينطور قرآن خواندن منع كرد ليكن تلاوت قرآنى كه مطلوب و مرغوب است، نيست. تلاوت قرآنى مطلوب است كه انسان با تدبر بخواند و كلمات الهى را بفهمد، كه به نظر ما مىشود فهميد.
گزیده بيانات مقام معظم رهبری در ديدار اعضاى هيأت دولت،17/8/84
دعاى روز اوّل
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامى فيهِ صِيامَ الصّاَّئِمينَ وَقِيامى فيهِ
خدايا قرار ده روزه ام را در اين ماه روزه روزه داران واقعى و شب زنده داريم را
قيامَ الْقاَّئِمينَ وَنَبِّهْنى فيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلينَ وَهَبْ لى جُرْمى فيهِ
نيز همانند شب زنده داران و بيدارم كن در آن از خواب بيخبران و جنايتم را بر من ببخش
يا اِلهَ الْعالَمينَ وَاعْفُ عَنّى يا عافِياً عَنِ الْمُجْرِمينَ
اى معبود جهانيان و درگذر از من اى درگذرنده از جنايتكاران
حکایت
مسجد بهلول
مسجدی می ساختند، بهلول سر رسید و پرسید: چه می کنید؟ گفتند: مسجد می سازیم؛ گفت: برای چه، پاسخ دادند: برای چه ندارد، برای رضای خدا.
بهلول می خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگی تراشیدند و روی آن نوشتند «مسجد بهلول» شبانه آن را بالای سر در مسجد نصب کرد. سازندگان مسجد روز بعد آمدندو دیدند بالای در مسجد نوشته شده است «مسجد بهلول» ناراحت شدند، بهلول را پیدا کرده به باد کتک گرفتند که زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد می کنی؟!
بهلول گفت: مگر شما نگفتید که مسجد را برای خدا ساخته ایم؟ فرضا مردم اشتباه کنند و گمان کنند که من مسجد را ساخته ام، خدا که اشتباه نمی کند.
چه بسا کارهای بزرگی که از نظر ما بزرگ است ولی در نزد خدا ذره ای نمی ارزد. شاید بسیاری از بناهای عظیم از مساجد و زیارتگاهها، بیمارستانها، مدارس و... چنین سرنوشتی داشته باشد، حسابش با خداست.
غررالحکم، ص 690.
درسي از اخلاق
وجدان اخلاقی، عامل ایجاد غیرت و عفت
یکی از عواملی که در نیروی کنترل کننده ی جوان نقش بسزایی دارد، وجدان اخلاقی است که به تناسب تمایلات و غرایز جوان، زنده و بسیار حساس و هوشیار است (درست مثل تناسب ترمز اتومبیل با نیروی سرعت و شتاب آن)، به همین جهت نسل جوان، و مخصوصا دخترها، به خاطر جنبه های عاطفی خود، به خوبی می توانند از آن استفاده کنند.
... جوانان باید در گفتار و کردار و به طور کلی در همه ی شؤون زندگی خویش، وجود این نعمت بزرگ را قدر بدانند و از این وسیله ی هشدار دهنده، به نحو احسن استفاده کنند. ... از دیدگاه علمای علم اخلاق، یکی از عواملی که غیرت را در مردها و عفت را در خانم ها زنده می کند و پویا و کارآمد می سازد، همین وجدان اخلاقی است. این که ما امروز دردنیای به اصطلاح متمدن غرب، نشانی از غیرت و عفت نمی بینیم، به نحوی که فساد و فحشاء، زندگی آنها را در برگرفته و غرب را با مشکلات فراوانی روبرو ساخته، همانا به علت خاموشی زنگ هشدار دهنده وجدان اخلاقی و تباهی نفس لوامه آنان است، آنها چون وجدان اخلاقی را در خود کشته اند غیرت و عفت، دیگر جایی برای ابراز وجود ندارد.
پس ای جوان عزیز! ای دختر! ای پسر! اگر راه سعادت را می خواهی باید عفت و غیرت، در شما زنده و کارآمد باشد و این میسر نمی شود مگر به برکت گوش جان سپردن به نداهای سازنده ی وجدان اخلاقی. اگر راه نجات از سقوط حتمی را می خواهی، باید نیروی کنترل کننده در شما فعال و در حال آماده باش باشد، و این مقدور نیست مگر این که مرتبا از او مدد بگیری و به کارش واداری تا در مواقع حساس و پیش آمدن صحنه های شهوت انگیز –که متأسفانه امروزه فراوان جلو می آید- چه برای کاسب در برخورد با زن نامحرم، چه در مزاحمت های تلفنی، چه در نگاهها و تبسمهای آلوده و بعضا زهر آگین و چه...
به طور روشن و صریح و با قاطعیت هشدار دهد و شما را از خطر بدبختی در دنیا و آخرت آگاه سازد.
کتاب اخلاق و جوان، حضرت آیت الله العظمی مظاهری «دامت برکاته» صفحات 28 – 26.
دعای روز دوّم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ قَرِّبْنى فيهِ اِلى مَرْضاتِكَ وَجَنِّبْنى فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ
خدايا نزديكم كن در اين ماه بسوى موجبات خوشنوديت و دورم ساز در آن از خشم و عذابت
وَوَفِّقْنى فيهِ لِقِرآئِةِ اياتِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
و موفقم دار در اين روز بخواندن آيات قرآنيت به رحمت خود اى مهربانترين مهربانان
حکایت
ادای نذر قرآنی
نقل است که شیخ طبرسی(رحمت الله علیه) که قبر شریف ایشان در مشهد مقدس است، سکته کرد، اطرافیان به گمان اینکه ایشان وفات نموده اند، وی را دفن کردند. لکن او در قبر بهوش آمده و راه بیرون آمدن را بر خود مسدود دید.
در آن حال نذر کرد که اگر خداوند متعال او را نجات دهد کتابی در تفسیر قرآن بنویسد. اتفاقا یکی از گورکنها به قصد دزدیدن کفن شیخ، قبر ایشان را نبش (باز) کرد. زمانی که خواست کفن را باز کند و ببرد، شیخ دست او را گرفت و گفت: نترس، من نمرده ام. لکن بر شدت ترس و وحشت کفن دزد افزوده شد.
شیخ دوباره گفت نترس، من سکته کرده بودم و الان به هوش آمدم. چون قادر به حرکت نبود، از او خواست او را به دوش بگیرد و به منزل ببرد. کفن دزد ایشان را به منزل رسانید. شیخ طبرسی او را لباسی زیبا پوشانید و پول خوبی به او داد. پس از آن کفن دزد توبه کرد و آن کار زشت را «نبش قبر» که در اسلام حرام است ترک نمود.
سپس شیخ طوسی به نذر خود وفا نمود و شروع کرد به تألیف مجمع البیان که اکنون یکی از تفاسیر مهم قرآن شیعیان است.
کتاب فوائد الرضویه ص 351.
عزیز آل یاسین
ماه مبارک رمضان و امام زمان (علیه السلام)
حضرت آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (رحمت الله علیه ) در کتاب مکیال المکارم آورده است که :
دعا کردن برای امام زمان ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) در تمام ماه مبارک رمضان و به خصوص در شب های آن ماه شریف ، سفارش شده ، زیرا که این ماه بهار دعا کردن است و دعا برای آن حضرت هم ، بهترین دعاها می باشد .
از این رو از آن حضرت امر و اهتمام به دعای « افتتاح » در شب های این ماه رسیده است ، بنابراین از خواندن این دعای شریف غافل مشو که جداً دعایی است نفیس که جامع مطالب دنیا وآخرت می باشد .
همچنین در جایی دیگر نقل می کنند که :
حماد بن عثمان می گوید : شب بیست ویکم ماه مبارک بر حضرت امام صادق (علیه السلام) وارد شدم ، ایشان بعد از شب زنده داری واحیای شب قدر و هم چنین بعد از فراغت از نماز صبح این دعا را در حالت سجده تلاوت کردند :
(.... وَ أَن تأذَنَ یَفرَجُ مَن بِفَرَجِهِ فَرَجُ أؤلِیائِکَ وَ أَصفِیائکَ مِن خَلقِکَ وَ بِهِ تُبیدُ الظّالمینَ وتُهلِکُهُم عَجِّل ذلِکَ یا رَبَّ العالَمین؛
و فرج کسی را که به فرج او فرج دوستان و برگزیدگان از خلقت گشایش یابند را اجازه فرمایی ، وبه دست او ستمگران را نابود و هلاک گردانی ، زودتر آن را برسان ای پروردگار عالمیان .
مکیال المکارم ، آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (رحمت الله علیه ) ، ج1 ، ص 78
دعای روز سوّم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبيهَ وَباعِدْنى فيهِ مِنَ السَّفاهَةِ
خدايا روزيم كن در اين ماه تيزهوشى و بيدارى و دورم گردان در آن از بيخردى
وَالْتَّمْويهِ وَاجْعَلْ لى نَصيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فيهِ بِجُودِكَ يا اَجْوَدَ الاْجْوَدينَ
و اشتباه كارى و مقرر فرما برايم بهره اى از هر خيرى كه در آن نازل گردانى بجود و كرمت اى باجودترين جودمندان
حکایت
موعظه ی مولا
مردی به نام ابو مطر نقل کرده است که: روزی از مسجد کوفه بیرون آمدم، به مردی برخوردم که همانند عرب های بادیه نشین با دو تکه پارچه خود را پوشانده بود، یکی را لنگ و دیگری را ردای خود قرار داده بود. از کسی پرسیدم: این مرد کیست؟ به من گفت: گویا در این شهر غریب هستی؟
گفتم: آری. گفت: این مرد، امیرمؤمنان علی (علیه-السلام) است؛
به دنبالش رفتم تا به محله ی «ابومحیط» که بازار شتران در آن جا بود، رسید. (از روی موعظه به آنان) فرمودند: معامله کنید اما از سوگند بپرهیزید که سوگند از برکت کارهای شما می کاهد و آنها را در معرض نابودی قرار می دهد.
سپس به سراغ خرما فروشان رفتند. در آن جا با کنیزی مواجه شد که می گریست، سبب گریه اش را پرسیدند، پاسخ داد: من با یک درهم از این مرد خرما فروش خرما خریده ام، مولایم از من خواسته خرما را باز پس دهم و درهم را باز ستانم، اما فروشنده نمی پذیرد و درهم را به من باز نمی گرداند. حضرت به مرد بازاری فرمودند: خرمایت را بگیر و درهمش را باز پس ده، چرا که او کنیز است و از خودش اختیاری ندارد. مرد خرما فروش زیر بار نرفت و همچنان از باز پس دادن درهم به کنیز امتناع می کرد. من به او گفتم: این مرد را می شناسی؟
گفت: نه گفتم: او امیرمؤمنان علی (علیه السلام) است، مرد بازاری با شناختن حضرت دستپاچه شد، خرماهایی را که در دست داشت ریخت، درهم را به کنیز باز پس داد و عرض کرد:
ای امیرمؤمنان! دوست دارم شما از من خشنود شودید!
حضرت فرمودند: آنچه مرا از شما خوشنود می سازد پرداختن حقوق دیگران است. بعد از آن، حضرت در حالی که از کنار خرما فروشان می گذشتند، فرمودند:
ای خرما فروشان (و خرما داران) به مسکینان بخورانید تا کسبتان برکت یابد.
جلوه های تقوا، محمد حسن حائری یزدی، ج 2، ص 102 و 103.
ویژگیهای قرآن کریم
بشارتدهنده به مؤمنان
خداوندمتعال در آيهي 9، سورهي اسراء خطاب به مؤمنان ميفرمايد:
«إِنَّ هذَا القُرآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ المؤُمنينَ الََّذِينَ يَعْمَلوُنَ الصَّالِحاتِ أنَّ لَهُم أجراً كبيراً؛
اين قرآن (خلق را) به استوارترين راه هدايت ميكند و اهل ايمان را كه نيكوكار باشند به اجر و ثواب عظيم بشارت ميدهد».
اندرزدهنده به مجرمان
خداوندمتعال در آيهي 12، سورهي احقاف در اين باره ميفرمايد:
«... وَ هذا كِتابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبيّاً لِّيُنذِرَ الَّذِينَ ظَلَموُا و بُشرَي لِلْمُحْسِنينَ؛
... و اين كتاب به زبان عربي است كه تصديقكننده است تا ستمكاران را بترساند و نيكوكاران را بشارت دهد».
هيچ شك و ترديدي در آن نيست
خداوندمتعال در دومين آيهي سورهي مباركهي بقره ميفرمايد:
«ذلِكَ الكِتابُ لارَيْبَ فِيهِ هُديً لِّلْمُتَّقِينَ؛
اين كتاب بيهيچ شك، راهنماي پرهيزگاران است».
محتواي بلند قرآن كريم شاهد صادقي بر اين گفتهي الهي است و هر روز كه ميگذرد، نه تنها غباري برروي آن نمينشيند، بلكه بر طراوت و درخشش آن افزوده ميشود.
بيانكنندهي حقايق
از آنجايي كه مصدر آيات الهي، علم بيپايان پروردگار است، بنابراين يكي ديگر از خصوصيات اين صحيفهي الهي، بيانكنندهي حقايقي است كه بر انسانها پوشيده است.
خداوندمتعال اين ويژگي قرآنكريم را در آيهي 64، سورهي نحل، اينگونه بيان فرموده است:
«وَ مَا أنْزَلنَا عَلَيكَ الكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي إِخْتَلَفُوا فِيهِ وِ هُديً وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ؛
و ما اين قرآن بزرگ را نفرستاديم مگر براي اينكه حقيقت را در آنچه مردم اختلاف ميكنند؛ روشن كني و براي اهل ايمان هدايت و رحمت باشي».
دعای روز چهارم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ قَوِّنى فيهِ عَلى اِقامَةِ اَمْرِكَ وَاَذِقْنى فيهِ
خدايا نيرو ده مرا در اين ماه براى برپا داشتن فرمان و دستورت و بچشان به من
حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وَاَوْزِعْنى فيهِ لاِدآءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَاحْفَظْنى فيهِ
شيرينى ذكرت و به من ياد ده در اين ماه طرز بجا آوردن سپاسگزارى خود را به
بزرگواريت و نگاهم دار در آن
بِحِفْظِكَ وَسَِتْرِكَ يا اَبْصَرَ النّاظِرينَ
به نگهدارى و محافظت خود اى بيناترين بينايان
فضيلت ماه مبارک رمضان
امام صادق (علیه السلام ) :
« فَاجْهَدُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنَّ فِيهِ تُقَسَّمُ الْأَرْزَاقُ ، وَ تُكْتَبُ الْآجَالُ ، وَ فِيهِ يُكْتَبُ وَفْدُ اللَّهِ الَّذِينَ يَفِدُونَ إِلَيْهِ ، وَ فِيهِ لَيْلَةٌ الْعَمَلُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ »
جان های خود را به تلاش وکوشش وادارید ، زیرا در این ماه روزی ها قسمت واجل ها نوشته می شود و در آن نام های میهمانان خدا که بر او وارد می شوند نوشته می شود . در این ماه شبی است که عمل ( عبادت ) در آن شب از عمل هزار شب بهتر است .
بحارالأنوار ، ج 96 ، ص 375/63
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) :
« أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ قَدْ حَضَرَكُمْ وَ هُوَ سَيِّدُ الشُّهُورِ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تُغَلَّقُ فِيهِ أَبْوَابُ النِّيرَانِ وَ تُفَتَّحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجِنَانِ فَمَنْ أَدْرَكَهُ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»
ای مردم ، همانا این ماه که به شما روی آورده و آن سرور همه ماه هاست . در این ماه درهای دوزخ بسته و درهای بهشت گشوده میشود .هرکس این ماه را دریابد و آمرزیده نشود خداوند او را از( رحمت خود ) دور گرداند .
امالی الصدوق ، ص 56/ 2
امام صادق (علیه السلام ):
«قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ، مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ : يَا أَبَا الْحَسَنِ ، أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَوَجَلَّ»
عرض کردم ای رسول خدا ، بهترین عمل در این ماه چیست ؟ ای ابا الحسن بهترین عمل در این ماه خویشتن داری از اعمال های خدای عزوجل است .
صحیفه ی سجادیه ، 165 ، دعای 44
مهمترین وظیفه ی جوانان
اولين و مهمترين چيزي كه هر جوان بايد در خودش به وجود بياورد، قدرت تشخيص است. قدرت تشخيص يعني اينكه انسان تكليف و وظيفهي خودش را درهر زمان بداند.
اين خيلي خوب است كه آدم، زمانشناس باشد. رمز موفقيت هر آدمي همين است.
كسي كه زمانشناس نباشد و تكليف خودش را نداند، مثل رانندهاي است كه در يك جادهي پُر پيچ و خم به دليل ناآگاهي و ناآشنايي با جاده، گرفتار درّهها و گردنههاي خطرناك ميشود و سقوط ميكند.
اين كه در هر زماني وظيفهي آدمي چه اقتضا ميكند، مسألهي بسيار با اهميتي است.
وقتي قدرت شناخت و تشخيص به دست آمد، هر كسي سراغ كار و تكليف خودش ميرود.
يكي وظيفهاش را تحصيل علوم ديني ميداند، ديگري رفتن به دانشگاه، يكي فيزيك خواندن، ديگري خواندن شيمي، كساني هم سراغ كاسبي ميروند و ... اگر همه به تكليف خودشان عمل كنند، كارها اصلاح ميشود.
قدرت تشخيص بسيار مهم است و اين قدرت به دست نميآيد مگر با كسبِ علم و انجام مطالعه و تحقيق.
شناخت و معرفت، ارثي نيست كه از پدر به پسر برسد. نوع سطحي و كمعمق آن هم به درد نميخورد.
بايد به دنبال شناخت علمي و عميق رفت تا وظيفهشناس شد.يكي از راههاي كسب شناخت، مطالعه است. اما اين نكته هم مهم است كه مطالعه اگر بخواهد مؤثر باشد، بايد هدفمند و جهتدار باشد.
مطالعه نبايد تنها عرضي يا كه طولي باشد، بايد به مطالعات خودمان جهت بدهيم.عزيزان من بدانيد هر چيزي ارزش وقتگذاشتن ندارد. لحظه به لحظهي عمر آدمي خيلي قيمت دارد. بايد مطالبي بخوانيم كه نه تنها عمرمان را تلف نكند، بلكه بر معرفت و شناخت ما تأثير مثبت بگذارد.
اين كه چه كتابي بخوانيم و چه كتابي نخوانيم، اين را بايد در مشورت با افراد صاحبنظر و خوشفكر به دست آورد.
إن شاءالله با تلاش و كوشش و مطالعهي درست و صحيح، در راه شناخت وظيفههاي دنيايي و آخرتي خودمان براي رسيدن به سعادت ابدي موفق شويم.
حضرت حجتالاسلام راشديزدي (دامت بركاته)، ماه نامه ديدارآشنا، شمارهي 52، ص37»
دعاي روز پنجم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ وَاجْعَلْنى فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ وَاجْعَلنى
خدايا قرارم ده در اين ماه از آمرزش خواهان و قرارم ده در آن از بندگان شايسته فرمانبردارت و بگردانم
فيهِ مِنْ اَوْلِياَّئِكَ الْمُقَرَّبينَ بِرَاءْفَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
در اين روز از اولياء مقرب درگاهت به مهرت اى مهربانترين مهربانان
در محضر ولایت
مقام معظم رهبری می فرمایند:
شروع ماه مبارك رمضان در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانهاست و جا دارد كه یكدیگر را به استفاده هر چه بیشتر از این ماه توصیه كنید.
روزه نعمت بزرگی است.... یك مبارزه با نفس است، مبارزه با هوی است و مبارزه با هوی در رأس تمام كارهای نیك و خودسازی هاست.
یك ركعت نماز شما، یك كلمه ذكر سبحان الله شما،... مختصر صدقه دادن شما، یك صله رحم كوچكی كه شما در این ماه بكنید، چند برابر خود این كارها در غیر ماه رمضان است.
خیلی فرصت خوبی است.
ماه رمضان فرصتی است كه یكی یكی بیماریها را تا آنجا كه بشود برطرف كنیم، اگر نكنیم این بیماریها مهلك است. هلاكت معنوی، یعنی برای ابد دچار عذاب الهی شدن.
حدیث ولایت
تأثیر هم نشینی
از چيزهايي كه اهل آتش جهنم بر آن تعقل نكردند و خود از آن ياد ميكنند، انتخاب همنشين سوء و نارواست.
«يَا وَيْلَتي لَيْتَنِي لَمْ أتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً؛ اي كاش! فلاني را به دوستي و همنشينيِ خود نميگرفتم»1
آشنايي با او بود كه مرا با خدا بيگانه ساخت، و دوستي با او بود كه زمينهساز دشمنيِ خداوند شد.
و اين آيه از كتاب خدا بيانگر حقيقتي مسلّم است، و آن اينكه: دوست، آشنا و همنشين تأثيري ژرف و عميق بر انسان دارد و اگر سوء و شوم و بد باشد ميتواند براي آدمي حسرت و زياني ابدي به بار آورد.
همنشين بر همنشينِ خود تأثير گذار است، اولياء دين پيوسته ما را به همنشيني با خوبان و صالحان خواندهاند.
البته نكتهاي كه در خصوص همنشيني قابل تأمل و اهتمام است، اين است كه همنشيني تأثيري يك جا و دفعي در پيندارد، بلكه به تدريج، آرامي و كندي، تأثير گذار ميشود؛ به گونهاي كه در آغاز كار هيچگونه تأثيري آشكار نخواهد بود، اما در پايان كار، همه چيز پيدا و آفتابي ميشود.
كسي كه همنشيني صالحان و پاكان را برگزيند، محبوب و مطلوب خداوندمتعال خواهد بود. و نصرت و امداد خداوندي را نصيب خواهد برد.
و البته در حقيقت ميتوان گفت، كه همنشيني با اولياء خداوند، همنشيني با خداوندمتعال است.
زيرا به معيت و همراهي وي ميانجامد.
و با خدا نشستن و با خدا بودن يعني با همه چيز بودن، و همه چيز را به چنگ آوردن زيرا آنچه مايهي حاجت و نياز آدمي است، در كف با كفايت اوست.
بنابراين، هيچ چيز جز خداوندمتعال، نيازهاي دائم و مستمر آدمي را رفع و مرتفع نميسازد.
1. سورهي فرقان، آيهي28.
حکایت
توسل به حضرت زهرا (سلام الله علیها)
ام ایمن از زنان بسیار بلند مرتبه و عالی قدر صدر اسلام که همواره در خدمت خاندان نبوت بود، بعد از آن که حضرت فاطمه (سلام الله علیه) از دنیا رفتند، ام ایمن آنچنان ناراحت بود که دیگر نمی توانست در مدینه بماند؛
بنابراین عازم مکه شد، در راه در بیابان جحفه تشنگی بر او غلبه کرد و آبی نیز به همراه نداشت و تشنگی او آنچنان شدید گردید که به حد خطر مرگ رسید.
در این لحظه متوجه خدا گردید و در حالی که چشمش پر از اشک بود عرض کرد:
یا رب اتعطشنی و انا خادمه بنت نبیک؛ پروردگار من! آیا مرا تشنه می گذاری با این که من کنیز دختر پیامبرت (فاطمه سلام الله علیها) هستم.
پس از دعا، دلوی از آسمان پر از آب بهشت بر او نازل شد، از آن آب آشامید و تا هفت سال دیگر تشنه و گرسنه نشد.
داستان صاحبدلال، محمد محمدی اشتهاری.
دعای روز ششم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ
خدايا در اين ماه به خاطر دست زدن به نافرمانيت خوارم مساز و تازيانه هاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت
وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَاَياديكَ يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ
بدان نعمت بخشى و الطافى كه نسبت به بندگان دارى دورم بدار اى آخرين حد اشتياق مشتاقان
شمیم هدایت
حقیقت دین این است که انسان در رفتار ، افکار ، عقاید و اخلاقش جهت خدایی داشته باشد .
دین، یعنی جهتی که براي حرکت انسان در شؤون مختلف تعیین شده است . ازآنجا که حرکت انسان به سوی کمال مطلق است وکمال مطلق برای انسان، قرب به خدای متعال است ، پس محتوای اسلام چیزی غیر از توجه دادن به خدای واحد نیست .
ما درزندگی مسایلی داریم که صد در صد حیوانی است ، امّا در شرع مقدس به این دلیل که این کار جهت خدایی پیدا میکند، گاه رنگ « استحباب» به خود میگیرد وگاهی «واجب» می شود تا بار ارزشی پیدا کند.
با توجه به این معنا می توان گفت که حقیقت دین همان توحید است .
اهتمام همه ی انبیاء ، توجه به خدای یگانه است وخونهای انبیاء و اولیای خدا دراین جهت ریخته شده است ، چون عنصر اصلی انسان فکر و اعتقاد اوست .اگراعتقاد آفت دید ، اعمالی که از آن ناشی می شود ، ارزش خودرا ازدست می دهد . خداوند متعال می فرماید:
« مبادا یک وقت درذهن کسی بیاید که خدا فرزند یا همسر دارد چنین سخنانی جا دارد که باعث فروپاشی کوهها شود وعالم متلاشی گردد.»
هیچ وقت خداوند نفرموده است که اگر کسی قتل نفس کند ، موجب می شود که کوهها از هم بپاشد.
این نشان می دهد که مسأ لهی اعتقاد ، درساختار روح انسان و تکامل وی نقش اول را دارد . به هر حال درهیچ یک از ادیان آسمانی ، هیچ چیزی مهمتر از مسألهی توحید نبوده است .
یکی از بزرگان می فرمودند: « خدای متعال گاهی انسان را سالها به مرض ، فقر یا گرفتاری مبتلا میسازد، برای اینکه یک «یاالله» بگویید . یک «یاالله» آن قدر درسعادت او تأثیر دارد که جا دارد برای آن سالها رنج ، سختی وشکنجه ببیند . من به حرف او اعتماد دارم و می دانم واقعاً یک لحظه توجه به خدا ویک « یا الله» گفتن ، چقدر می تواند انسان را بالا ببرد وآنچه با این ضدیت داشته باشد ، چقدرمی تواند انسان را به سقوط بکشاند .
برگرفنه از سلسه سخنرانی های حضرت آیت الله مصباح یزدی ، ماه نامه دیدارآشنا ، شماره ی 48
حکایت
علت بیماری
بر سينهي فضلبن يحيي برمكي بيماري ناراحتكنندهاي پديد آمده بود، از دوستان خود سؤال كرد:
بهترين طبيب در عراق، شام، خراسان، و شيراز چه كسي است؟ گفتند: جاثليق كه ساكن شيراز است.
فضلبن يحيي با تشريفات مخصوص از او دعوت كرد تا به بغداد بيايد، جاثليق دعوتش را قبول كرد و به بغداد آمد معالجهي او را شروع كرد و آنچه در مورد اين بيماري ميدانست به كار بست، اما كوچكترين نتيجهاي به دست نيامد.به ناچار روزي به فضلبن يحيي گفت:
من از معالجه شما ناتوانم زيرا هر چه دواي مربوط به اين بيماري بود به كار بستم، ولي بياثر بود ،گمان ميكنم كه نارضايتي پدرتان از شما، موجب اين بيماري است كه اگر چنين است رضايت او را جلب كن تا من درد شما را معالجه كنم.
فضلبن يحيي ميدانست كه پدرش از او رضايت ندارد، به ناچار شبانه برخواست و به خانهي پدر رفت و خود را به قدمهاي وي انداخت و از او رضايت خواست و به هر حال از پدر رضايت گرفت و به جاثليق اعلام كرد، جاثليق نيز او را با همان داروهاي قبلي مداوا نمود، طولي نكشيد كه او بهبود يافت و راحت شد.
فضل از جاثليق پرسيد: شما از كجا دانستي كه پدرم از من ناراضي است و سبب عدم بهبوديام، نارضايتي اوست؟
جاثليق گفت: وقتي معالجاتم بياثر شد، دانستم كه شما از جايي ضربه خوردهاي، چند روزي زندگيات را تحت نظر و بررسي قرار دادم، ديدم همه از شما خشنودند و صدقات و دستگيريات از مستمندان و بيچارگان زياد است، علّتي بدستم نيامد تا اينكه شنيدم ميان شما و پدرت، كدورتي است؛ دانستم كه نارضايتي پدر، سبب اين درد است و تا جلب رضايت او نشود، معالجه ممكن نيست.
نكته: از اين حكايت معلوم ميشود كه منشأ بعضي از بيماريها، اذيت و آزار ديگران مخصوصاً كساني كه احترام آنها مانند والدين واجب است، ميباشد.
داستانهايي از پدر و مادر، شهيد ميرخلفزاده، صفحههاي 43و44
دعای روز هفتم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ اَعِنّى فيهِ عَلى صِيامِهِ وَقِيامِهِ
خدايا ياريم كن در اين ماه بر روزه و شب زنده داريش
وَجَنِّبْنى فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ
و دورم بدار در آن از لغزشها و گناهانش
وَارْزُقْنى فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ بِتَوْفيقِكَ يا هادِىَ الْمُضِلّينَ
و روزيم كن در آن ذكر خود را بطور دوام و يكسره به توفيق خود اى راهنماى گمراهان
درس دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
آیتالله کوهستانی(ره) را برای مداوا به تهران آوردند، آزمایشهای زیادی انجام شد، پزشکان پس از انجام معاینات چیز عجیبی مشاهده کردند آزمایشها نشان میداد، همه اعضای ایشان پیر است، ولی قلب او جوان ...
ذکر و آثار آن، مضامین دعای هفتمین روز ماه مبارک رمضان را تشکیل میدهد که حجت الاسلام والمسلمین عرفان به شرح مختصری از آن پرداخته است.
اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ.
خدایا در این روز، بر روزهها و قیام شبانه، مرا کمک کن و مرا از بیهودگی و گناهان بر کنارم دار و یاد خودت را پیوسته، روزی من کن، به توفیق خودت ای هدایت کننده گمراهان.
«وارزقنی فیه ذکرک بدوامه»، «خدایا یاد خودت را پیوسته، روزی من کن»، همه انسانها، گاه گاه، به یاد خدا میافتند ولی باباطاهر چه خوب گفته است که « خوشا آنان که الله یارشان بی به حمد و قل هوالله کارشان بی».
انواع ذکر
در معارف اسلامی، ذکر دو نوع است: «ذکر زبانی و ذکر قلبی.».
ذکر زبانی
یعنی این که فرد به صورت آشکار، اذکار الهی را بر زبان جاری کند.
حضرت علی(ع) میفرماید: « مَن أحَبَّ شيئاً لَهِجَ بِذِكرِهِ ». یعنی کسی که چیزی را دوست داشته باشد نامش را پیوسته، ذکر میکند. (تضیف غررالحکم و دررالکلم ص65)
در دعای کمیل نیز میخوانیم: «والجْعَل لِسانِی بِذکرکَ لَهِجا» خدایا زبان مرا به ذکر خودت گویا کن، یعنی پیوسته و همواره مشغول ذکر تو باشم از این جمله امیرالمومنین(ع) متوجه میشویم، ذکر زبانی دارای اهمیت میباشد که حضرت آن را از خداوند درخواست میکند.
ذکر قلبی
مهمتر از ذکر زبانی، ذکر قلبی است «ذکر قلبی»، یعنی انسان در قلب به یاد خدا باشد، حال در چه جایی باید به یاد خدا باشیم؟
اول در هنگام گناه، دوم در هنگام تنهایی و بحران.
به شهید قرنی در زمان تبعید گفتند؛ شما از تنهایی ناراحت نیستید؟ جواب داد: خدا با من است و تنها نیستم.
دعای روز هشتم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ رَحْمَةَ الاْيْتامِ
خدايا روزيم گردان در اين ماه مهرورزى نسبت به يتيمان
وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْكِرامِ
و خوراندن طعام و به آشكار كردن سلام و هم نشينى با كريمان
بِطَوْلِكَ يا مَلْجَاَ الاْمِلينَ
به فضل وكرمت اى پناه آرزومندان
گهرهاي رضوي
قال الامام الرِّضا : عَلَيكَ بِطاعَةِ الأبِ وَبِرِّهِ وَالتَّوَاضُعِ والخُضُوعِ وَالإعظَامِ وَالإكْرَامِ لَهُ وَ حَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِةِ ؛
حضرت امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: بر تو باد كه از پدر فرمانبرداري كني ، به او نيكي كني ، دربرابرش فروتني وكرنش وبزرگداشت واحترام داشته باشي وصدايت را در حضور او پايين بياوري
فقه الرضا سلاماللهعليه ص 334
قال الإمام الرِّضا سلاماللهعليه: بِرُّالْوَالِدَينِ وَاجِبٌ وَ إنْ كانَا مُشْرِكَينِ وَ لاطَاعَةَ لَهُمَا فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ .
حضرت امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: نيكي به پدر ومادر واجب است ، هرچند مشرك باشند ، ولي درراه معصيتِ آفريدگار، اطاعت از آن دوجايز نيست.
بحارالانوار، ج71، ص72
قال الإمام الرِّضا(سلاماللهعليه): لَتَأمُرَنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلَتَنَهَنَّ عَنِالْمُنْكَرِاَوْلَيَسْ تَعْمِلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُوخِيَارُكُمْ فَلاَيُسْتَجَابُ لَهُمْ .
حضرت امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: حتماً امربه معروف ونهي ازمنكركنيد، وگرنه اشرارتان برشما مسلط وحاكم ميشوند آنگاه خوبانتان هم دعا ميكنند، امّا دعايشان مستجاب نمي شود.
وسايل الشيعه، ج11، ص394
قال الإمام الرِّضا (سلاماللهعليه) : مَنْ فَرَّجَ عَنْمُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ وَعَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
حضرت امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: كسي كه گره ازكارمؤمني بگشايد وشادش كند، خداوند هم درروزقيامت ، كاربستهي او را ميگشايد.
اصول كافي ، ج2، ص200
توسل به حضرت مهدی (عج)
بر اساس آنچه که در روایات آمده است وجود مبارک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واسطه میان خداوند سبحان و آفریدگار است.
هدایت بندگان وظیفه ی ایشان است و برکات زمین و آسمان به یمن وجود مبارکشان است یکی از القاب خاصه ی امام زمان «غوث» است که درزیارت های معتبر وارد شده است و معنی آن «فریاد رس» است و هنگامی تحقق می یابد که قوه ی شنوایی صاحب آن به گونه ای باشد که هر کس در هر جا و با هر زبان کمک بخواهد بشنود؛
بلکه باید عالم به حال درماندگان باشد و قدرت و توانایی داشته که هرگاه صلاح باشد، او را نجات دهد و شایسته ی این مقام نیست مگر کسی که دارای مقام امامت باشد. (1)
چنانچه خود آن حضرت در توقیعی به مرحوم شیخ مفید می فرمایند: «فإنّا یحیط علمنا بانبائکم و لا یعزب عنّا شی من اخبارکم و معرفتنا بالزلّل الذی أصابکم، علم ما به خبرهای شما احاطه دارد و هیچ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نمی ماند و به بلاهایی که به شما می رسد، آگاهی داریم.»
و در ادامه می فرمایند: «إنا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواء واصطلمکم الاعداء، ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم و اگر جز این بود، از هر سو گرفتاری به شما روی می آورد و دشمنان، شما را از میان می بردند.» (2)
با توجه به آنچه که گذشت اهمیت توسل به امام زمان روشن می گردد. باید دانست توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به دو منظور انجام می گیرد:
اول، محکم کردن رابطه ی خود با آن حضرت که ثمره اش تقرب به خدا است، چرا که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وسیله و حبل الله است.
دوم، در خواست حاجت و رفع گرفتاری ها و شداید به این معنی که آن حضرت نزد خداوند متعال واسطه شوند و حاجت انسان را از خداوند بخواهند.
1- نجم الثاقب، ص 572
2- بحارالانوار، ج53، ص 175.
دعای روز نهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ
خدايا قرار ده برايم در اين روز بهره اى از رحمت وسيعت
وَاهْدِنى فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِيَتى اِلى مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ
و راهنمائيم كن در اين ماه بسوى دليلهاى درخشانت و مرا بسوى موجبات خوشنودى همه جانبه ات سوق ده
بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ
به حق محبتت اى آرزوى مشتاقان
فلسفه و حكمت روزه
هشام بن حكم از حضرت امام صادق (عليه السلام) از علت و فلسفه روزه مىپرسد، آن حضرت مىفرمايند:
به راستى خداوند روزه را واجب كرد، تا به وسيله او بين اغنياء و فقراء مساوات و برابرى به وجود آيد، و اين براى آن است كه ثروتمندانى كه هرگز درد گرسنگى را احساس نكردهاند، به فقراء ترحم نمايند.
(وسائل الشيعه، ج 7، ص 3 )
پيامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلم) فرمودند. هيچ مؤمنى نيست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگيرد، مگر آن كه خداى تبارك و تعالى هفتخصلت را براى او واجب و لازم گرداند:
1- هر چه حرام در پيکرش باشد، محو و ذوب گرداند، 2- به رحمتخداى عزوجل نزديك مىشود، 3- (با روزه خويش) خطاى پدرش حضرت آدم را مىپوشاند، 4- خداوند لحظات جان كندن را بر وى آسان گرداند، 5- از گرسنگى و تشنگى روز قيامت در امان خواهد بود، 6- خداى عزوجل از خوراكيجهاى لذيذ بهشتى او را نصيب دهد، 7- خداى و عزوجل برائت و بي زارى از آتش دوزخ را به او عطا فرمايد.
(خصال شيخ صدوق، ص 386)
حضرت امام علی (عليه السلام) در نهج البلاغه درباره ی فلسفه روزه مىفرمايند:
خداوند، روزه را براى آزمايش اخلاص مردم مقرر فرموده است.
حضرت امام رضا(عليه السلام) نیز در فلسفه و دلائل وجوب روزه مىفرمايند:
همانا (مردم) مأمور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواري هاى گرسنگى و تشنگى را، و آن گاه استدلال كنند بر سختيهاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت.
( وسائل الشيعه، ج 7، ص 4)
حكمت 108 نهج البلاغه: شگفتى هاى روح آدمى (علمى)
حضرت علی(ع),درود خدا بر ایشان، فرمودند : به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست ، و آن قلب است ، كه چيزهايى از حكمت ، و چيزهايى متفاوت با آن ، در او وجود دارد.
پس اگر در دل اميدى پديد آيد ، طمع آن را خوار گرداند ، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد ، و اگر نوميدى بر آن چيره شود ، تأسف خوردن آن را از پاى در آورد ، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد ،
اگر به خشنودى دست يابد ، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد.
و ارگ به گشايشى برسد ، دچار غفلت زدگى شود ، و اگر مالى به دست آورد ، بى نيازى آن را به سركشى كشاند ، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد ، بى صبرى رسوايش كند ، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد ، بلاها او را مشغول سازد ،
و اگر گرسنگى بى تابش كند ، ناتوانى آن را از پاى در آورد ، و اگر زيادى سير شود ، سيرى آن را زيان رساند ، پس هر گونه كُندروى براى آن زيانبار ، و هرگونه تُندروى براى آن فساد آفرين است .
دعای روز دهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلينَ عَلَيْكَ
خدايا قرارم ده در اين ماه از توكل كنندگان بر خودت
وَاجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْفاَّئِزينَ لَدَيْكَ
و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت
وَاجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْمُقَرَّبينَ اِلَيْكَ بِاِحْسانِكَ يا غايَةَ الطّالِبينَ
و قرارم ده در آن از مقربان پيشگاهت به حق احسانت اى هدف نهائى جويندگان
کلام نور
روزه و صبر
عن الصادق عليه السلام فى قول الله عزوجل: «واستعينوا بالصبر و الصلوة» قال: الصبر الصوم.
امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 298، ح 3
روزه و صدقه
قال الصادق عليه السلام: صدقه درهم افضل من صيام يوم.
امام صادق عليه السلام فرمودند: يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 218، ح 6
روزه ناقص
قال الباقر عليه السلام: لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر. امام باقر عليه السلام فرمودند: روزه اين افراد كامل نيست:
1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند. 2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد. 3 - زنى كه اطاعتشوهر نكرده تا اينكه توبه كند. 4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.
بحار الانوار ج 93، ص 295.
روزه بى ارزش
قال اميرالمومنين عليه السلام: كم من صائم ليس له من صيامه الا الجوع و الظما و كم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء.
امام على عليه السلام فرمودند: چه بسا روزهدارى كه از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد و چه بسا شب زندهدارى كه از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمىبرد.
نهج البلاغه، حكمت 145
حکایت
اجر بوسیدن پدر و مادر
مردی به حضور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیدو پرسید: «ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه ی در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟»
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: پای ما در و پیشانی پدرت را ببوس، (یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه ی در بهشت می رسی.)
او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: قبر آن ها را ببوس.
هنگامی که حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای دیدار پسرش اسماعیل، از شام به مکه آمد، فرزندش در خانه نبود و حضرت ابراهیم (علیه السلام) به سوی شام برگشت. وقتی اسماعیل به خانه بازگشت، همسرش آمدن حضرت ابراهیم (علیه السلام) را به اسماعیل خبر داد. ا
سماعیل به جست و جوی رد پای پدر پرداخت و جای پای پدرش را پیدا کرد و به عنوان احترام به پدر، جای پای ایشان را بوسید.
منبع: الاعلام قطب الدین حنفی ص 24.
دعای روز يازدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فيهِ الاِْحْسانَ وَكَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ
خدايادوست گردان نزد من در اين ماه احسان و نيكى را و ناخوش دار در پيش من در اين روز فسق و نافرمانى و گناه را
وَحَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ بِعَوْنِكَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ
و حرام گردان در اين روز بر من خشم كيفربار و آتش (سوزان) را به كمك خودت اى فريادرس فريادخواهان
دعای روز دوازدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ وَاسْتُرْنى
خدايا در اين ماه مرا به زيور پوشش از گناه و پاكدامنى بياراى
فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكِفافِ وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاِْنْصافِ
و جامه قناعت و اكتفاى به مقدار حاجت را به برم كن و وادارم كن در اين روز به عدالت و انصاف
وَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اَخافُ بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخاَّئِفينَ
و ايمنيم بخش در آن از هر چه كه از آن مى ترسم به نگهدارى خودت اى نگهدارنده ترسناكان
دعای روز سيزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ طَهِّرْنى فيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاْقْذارِ وَصَبِّرْنى فيهِ عَلى كاَّئِناتِ
خدايا پاكم كن در اين ماه از چركى و كثافات و شكيبايم كن بر مقدراتى كه
الاْقْدارِ وَوَفِّقْنى فيهِ لِلتُّقى وَصُحْبَةِ الاْبْرارِ بِعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَساكينَ
خواهد شد و موفقم دار در اين ماه به پرهيزكارى و هم نشينى با نيكان به كمك خودت اى روشنايى ديده مسكينان
دعای روز چهاردهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ لا تُؤاخِذْنى فيهِ بِالْعَثَراتِ وَاَقِلْنى فيهِ مِنَ الْخَطايا
خدايا مگير مرا در اين ماه به لغزشها و بازم دار در آن از خطاها
وَالْهَفَواتِ وَلا تَجْعَلْنى فيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالاْفاتِ
و لغزشها و قرارم مده در اين روز هدف بلاها و آفات
بِعِزَّتِكَ يا عِزَّ الْمُسْلِمينَ
به عزتت اى عزت بخش مسلمانان
دعای روز پانزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ
خدايا فرمانبردارى فروتنان را در اين ماه روزى من گردان
وَاشْرَحْ فيهِ صَدْرى بِاِنابَةِالْمُخْبِتينَ بِاَمانِكَ
و بگشا سينه ام را براى بازگشتن بسويت همانند بازگشتن خاشعان
يا اَمانَ الْخاَّئِفينَ
به امان بخشيت اى امان بخش ترسناكان
دعای روز شانزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فيهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنى فيهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ
خدايا موفقم دار در اين ماه به همراهى كردن با نيكان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار
وَآوِنى فيهِ بِرَحْمَتِكَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِيَّتِكَ
و جايم ده در آن بوسيله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبوديّت خود
يا اِلهَ الْعالَمينَ
اى معبود جهانيان