توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
توبه - و خدایی که در این نزدیکیست
پیامبر اکرم (ص) : هرکس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است.
بحارالانوار جلد 6 صفحه 21
امام علی (ع) : شخصی که توبه میکند باید جسم او سختی طاعت را بچشد همانگونه که این جسم شیرینی معصیت را چشیده بود.
نهج البلاغه حکمت 409
امام صادق (ع) : از شرایط توبه این است که واجباتی را که ترک نموده ای قضایش را بجا آوری.
بحارالانوار جلد 6 صفحه 31
امام علی (ع) : با گفتن ذکر (( استغفر و الله ربی و اتوب الیه )) و طلب آمرزش باطن خود را خوشبو و معطر سازید تا بوهای بد گناهان شما را رسوا و مفتضح نسازد.
طرائف الحکم جلد 2 صفحه 445
جابر گوید : شنیدم حضرت باقر (ع) میفرمود : توبه کننده از گناه همانند کسی است که گناه ندارد و آنکه در گناه بماند با اینکه آمرزش خواهد چون مسخرچی است. ( یعنی اینکه کسی در گناهش مانده و گناه میکند با آینکه توبه و آمرزش میخواهد باز هم به گناه خود ادامه می دهد )
اصول کافی جلد 4 صفحه 168
امام صادق (ع) فرمودند : هرکس گناهی کند هفت ساعت از روز درباره آن ( گناه ) به او مهلت دهند ( تا توبه کند ) پس اگر سه بار گفت : (( استغفر الله الذی لا اله الا هو الحی القیوم )) آن گناه بر او نوشته نشود
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
امیدواری به توبه
غرق گنه نا اميد مشو زدربار ما:gol:
كه عفو كردن بود در همه دم كارما
بنده شرمنده تو، خالق و بخشنده من:gol:
بيا بهشتت دهم مرو تو در نار ما
توبه شكستى بيا، هرآنچه هستى بيا:gol:
اميدوارى بجو زنام غفار ما
در دل شب خيز و ريز قطره اشكى زچشم:gol:
كه دوست دارم كند گريه گنهكار ما
واهم اگر بگذرم ، از همه عاصيان:gol:
كيست كه چون و چرا كند ز كردار ما:
واى برآن كو نگشت نادم از عصيان خويش:gol:
هلاك گردد به حشردر،يم قهار ما
اگرچه تابع شدى غرق معاصى بيا:gol:
دست توسل بزن به آل اطهار ما
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
بهترين وقت استغفار
بهترين وقت استغفار، سحرگاهان بهويژه سحرِ شب جمعه ميباشد تا جايي كه استغفار كنندگان در سحرگاهان مورد مدح خداوند عالميان قرار ميگيرند:
«… المستغفرينَ بِالأَسحارِ». (سوره آل عمران، آيه 17)
«وبالأَسحارِهُم يستَغفِرونَ». (سوره ذاريات، آيه 18)
امام صادق(ع) در تفسير آيه فوق ميفرمايند: «هر كس در وقت سحر، هفتاد مرتبه استغفار كند از اهلِ اين آيه خواهد بود»
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
چچگونگي استغفار
امام صادق(ع) ميفرمايد:«هر كه در نماز وتر و در حالي كه به قيام ايستاده است، هفتاد مرتبه بگويد: اَستَغفِرُ اللّهَ واَتُوبُ إلَيه؛ و تا يكسال تمام بر آن مواظبت كند (و در صورت عدم موفقيت به نماز شب، قضاي آن را به جا آورد) خداوند او را در زمره «استغفار كنندگان در سحرگاه» مينويسد و آمرزش و مغفرت خويش را بر او واجب ميگرداند»
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
و آن حضرت در روايت ديگري ميفرمايند:
«هر كه دو ماه پياپي هر روز چهارصد مرتبه اين ذكر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجي از دانش يا مالِ فراوان كرامت فرمايد: «اَستَغفرُ اللّه الّذي لاإله الاّهُوَ الحَي القَيومُ الرَّحمنُالرَّحيمُ بَديعُالسّمواتِ والأَرضِ مِن جميعِ ظُلمي وجرمي واِسرافي عَلي نفسي واَتوبُ إِليهِ»
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
راه های انگیزه بخشی برای توبه و بازگشت
شخص گنه کار می بایست باور داشته باشد که علاوه بر مجازات اخروی ، مکافات دنیوی نیز در انتظار اوست و چه عوارض بدی و چه بی توفیقی هایی که بر اثر گناه گریبانگیر گنه کاران نمی شود :
خدای متعال در این باره می فرماید :
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ .( شوری30)
اگر شما را مصيبتى رسد، به خاطر كارهايى است كه كردهايد. و خدا بسيارى از گناهان را عفو مىكند.
امام صادق سلام الله علیه در تفسیر آیه شریفه بالا به نقل از امیرمؤمنان علی سلام الله علیه فرمودند :
« لیس من التواء عرق ، و لا نکبة حجر ، و لا عثرة قدم و لا خدش عود الا بذنب » .
کافی جلد 2 صفحه 445
هیچ رگی نمی زند و هیچ سنگی به پای کسی آسیب نمی رساند و هیچ پایی نمی لغزد و هیچ چوبی به دستی خراش نمی اندازد ، مگر به علت گناه .
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
و یا روایتی دیگر از امام صادق سلام الله علیه که فرمودند :
« اما انه لیس من عرق یضرب و لا نکبة و لاصداع و لامرض الا بذنب و ذلک قول الله تعالی عزوجل فی کتابه : « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ » ، و ما یعفو الله اکثر مما یؤاخذ به » .
کافی جلد 2 صفحه 269
هیچ رگی نمی زند و هیچ بدبختی رو نمی آورد و هیچ سر درد و مرضی ایجاد نمی شود مگر به علت گناه ؛ و چنین است سخن خدای عزّ و جلّ در کتاب خود : هر مصیبتی که به شما می رسد به علتّ آن چیزی است که دستهای شکا کسب کرده اند ؛ در حالیکه خدا خیلی از آن گناهان را بخشیده است .
بعد امام فرمودند :
گناهانی را که خدا از آنها در می گذرد ، بیشتر از گناهانی است که خداوند به علت آنها انسان را عذتب می کند .
« انّ الرّجل یذنب الذنب فیحرم صلاة اللیل و انّ العمل السیئ اسرع فی صاحبه من السّکین فی اللحم » .
کافی جلد 2 صفحه 272
تحقیقاَ فردی که گناه می کند ، پس ، از اقامه نماز شب محروم می گردد ، و همانا که سرعت اثر بد در انجام دهنده آن ، از تأثیر چاقو در گوشت بیشتر است .
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
کیفیت توبه :
توبه می بایست به کیفیت نصوح باشد یعنی کامل و دائمی و غیر قابل برگشت باشد ، توبه ای که توبه کننده در راه خیر و صلاح خویش قدم گذارد و موجب عبرت دیگران شود .
در ویژگی توبه نصوح حضرات اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین فرموده اند :
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
ألتوبة الّنصوح الندم علی الذنب : حین یفرط منک فتستغفر الله تعالی ثمّ لما تعود الیه ابداَ .
توبه نصوح ، پشیمانی از گناه است که وقتی گناه از تو سر زد از خدا آمرزش طلبی و دیگر هرگز مرتکب آن نشوی .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
أن یتوب التّائب ، ثم لایرجع فی ذنب ، کما لایعود اللّبن الی الضّرع .
اینکه توبه کننده توبه کند سپس به طرف گناه برنگردد آنگونه که شیر به پستان برنمیگردد .
امام موسی بن جعفر سلام الله علیه فرمودند :
ان یتوب العبد ثمّ لایرجع فیه .
اینکه عبد توبه کند سپس رجوع نکند در معصیت .
امام صادق علیه السلام فرمودند :
هو ان یتوب الرجل من ذنب و ینوی ان لایعود الیه ابداَ .
توبه نصوح آنست که مرد از گناه خود توبه می کند و نیت می کند که ابدا به طرف گناه بر نگردد .
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
خواص توبه نصوح :
1 – پاکسازی و طهارت کامل روح :
قال النبی صلی الله علیه و آله :
التائب من الذنب کمن لاذنب له .
توبه کننده از گناه مانند کسیست که اصلا گناه نکرده است .
2- همگونسازی باطن با ظاهر :
امام حسن عسگری سلام الله علیه :
أن یکون الباطن کالظاهر و افضل من ذلک .
باطن با ظاهر یکسان می شود بلکه بهتر از ظاهر .
RE: توبه وخدایی که دراین نزدیکیست
[color=#9400D3]حقیقت توبه
كميل يكى از ياران مخلص اميرالمؤ منين است ، مى گويد:
از اميرالمؤ منين عليه السلام پرسيدم ، انسان گاهى گرفتار گناه مى شود و به دنبال آن از خدا آمرزش مى خواهد، حد آمرزش خواستن چيست ؟
فرمود:
حد آن توبه كردن است .
كميل : همين مقدار؟
امام عليه السلام : نه .
كميل : پس چگونه است ؟
امام : هرگاه بنده گناه كرد، با حركت دادن بگويد استغفرالله .
كميل : منظور از حركت دادن چيست ؟
امام : حركت دادن دو لب و زبان ، به شرط اين كه دنبال آن حقيقت نيز باشد.
كميل : حقيقت چيست ؟
امام : دل او پاك باشد و در باطن تصميم گيرد به گناهى كه از آن استغفار كرده باز نگردد.
كميل : اگر اين كارها را انجام دادم از استغفاركنندگان هستم ؟
امام : نه !
كميل : چرا؟
امام : براى اين كه تو هنوز به اصل آن نرسيده اى .
كميل : پس اصل و ريشه استغفار چيست ؟
امام : انجام دادن توبه از گناهى كه از آن استغفار كردى و ترك گناه . اين مرحله ، اولين درجه عبادت كنندگان است .