غرب بعد از تلقین محدودیت در جامعه ما شبکههای اجتماعی نظیر وایبر را راهاندازی کرد
وقتی فیسبوک، واتسآپ را خرید 16 میلیون دلار را الکی هزینه نکرد که آن را بخرد که هیچ تبلیغاتی هم روی آن نیست. در فیس بوک میشود تبلیغات کرد اما هیچ تبلیغاتی در واتس آپ نیست. یا وقتی وایبر امکان تماس صوتی را برای کاربر قرار داده، آیا برای هیچ و پوچ، و آیا این پول را از سر راه آوردهاند لذا فرد چون فکر میکند که فقط هزینه اولیه اتصال به شبکه اینترنت را پرداخت میکند و در ارتباطهای بعدی تقریباً مکالماتش رایگان است آن را بر میگزیند از این رو کاربر حواسش نیست که این تماسهای اینترنتی خیلی هم رایگان رایگان نیست و در واقع از اعتبار او و از اطلاعات خصوصی او خرج و هزینه میشود که ممکن است همین مسئله به ضرر او تمام شود.
اینکه ما با افراد مختلفی ارتباط میگیریم و انسان دنبال این است که نادانستههایش را کشف کند فضای جدیدی را تجربه کند به جز هیجانطلبی، بحث مکاشفه انسان و اینکه دائماً به دنبال یافتن امور جدید است روحیه دانش طلبی انسان و فهمخواهی او یکی از علل گرایش به استفاده از این شبکههای اجتماعی است. هیجانی که در این فضا وجود دارد بیشتر است چون ما در این فضا تأثیرگذارتریم و تنوع بسیاری وجود دارد افراد هر کس را که بخواهند انتخاب میکنند و چون این مشارکت و فعالیت به صورت دو طرفه است موجب هیجان فرد میشود.
از همه مهمتر اینکه مرزها در این شبکههای اجتماعی برداشته شده است غربیها آن قدر به ما تلقین کردهاند که شما همیشه محدود بودهاید انقلاب اسلامی، محدودیت آورده و خانوادهها شما را محدود کردهاند که یک حس محدودیت به ما دست داده و این حس بدی است و بنده به شدت مخالف آن هستم و معتقدم که غربیها این را به ما تلقین کردهاند تا ما فکر کنیم واقعاً در محصوریت شدید هستیم لذا یک فضایی را پدید آوردهاند که این محدودیت را برمیدارد و فرد حس میکند وارد یک عالم جدیدی است که خود او فقط بیننده نیست بلکه خود او هم کارهای در این جهان است خودش هم عرضه کننده است بنابراین برای اینکه فرد خود را از این حصار تلقینی خارج و تخلیه کند وقتی این فضا در قالب شبکههای اجتماعی به وجود میآید به راحتی از آن استقبال میکند و علل روانی دیگری هم وجود دارد که مهمترین آنها این مواردی بود که ذکر شد.
منبع: فارس