و یا این روایت از پیامبر که فرمود: قال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم صلوا فی نعالکم وخالفوا الیهود. با کفشهایتان نماز بخوانید تا با یهود مخالفت ورزیده باشید المعجم الکبیر، ج ۷، ص ۲۹۰، ح ۷۱۶۵البدایه والنهایه، ابن کثیر، ج ۲، ص ۱۷۲المستدرک على الصحیحین، ج ۱، ص ۲۶۰حال با توجه به این دسته از روایات که در منابع اهل سنت ذکر شده چگونه میتوان پیامبر را در صوم روز عاشورا تابع یهود دانست.
اشکالات روایات روزه در عاشورادر روایاتی که اهل سنت در فلسفه و حکمت روزه عاشورا نقل کرده اند اشکالات متعددی به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
روزه روز عاشوراء به خاطر مخالفت با یهود:از سوی دیگر دستهای از روایات دقیقا مخالف با روایاتی که پیامبر را در روزه گرفتن روز عاشوراء تابع یهود میدانست وارد شده و بر این مضمون دلالت دارد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم به خاطر مخالفت با یهود این روز را روزه میگرفتند که در این صورت تناقضات در روایات روزه عاشوراء شدیدتر میشود:عن النبی صلى الله علیه وآله وسلم: صوموا عاشوراء وخالفوا فیه الیهود. عاشوراء را روزه بگیرید و با یهود در این کار مخالفت کنیدمجمع الزوائد، هیثمی، ج ۳، ص ۱۸۸السنن الکبرى، ج ۴، ص ۴۷۵