بدیهی است که چنین رویه ای در همه اماکن مذهبی و از جمله در مسجد النبی و حتی در نمازهای جمعه و جماعت مسجدالحرام ساری و جاری است. در حرم‌های مطهر ائمه اطهار (ع) نیز از دیربار چنین رسم نکویی وجود داشته است.

تجربه ارزنده تفکیک در مسجدالنبی را تنها کسانی می توانند درک کنند که وضعیت زیارت زائران این مسجد شریف را پیش از اجرای طرح جداسازی دیده بودند، گرچه در آن سالها فشار جمعیت به حد امروز نبوده است. با اجرای این پیشنهاد مشکلات شرعی موجود در لمس حجر الاسود نیز از بین خواهد رفت.

پاسخ اینکه گفته می شود، چنین چیزی در زمان پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) وجود نداشته، روشن است؛ چرا که تا دو سه دهه پیش طواف زنان و مردان تالی فاسدی نداشته است که تفکیکی لازم باشد.

چرا در زمان پیامبر در طواف تفکیک جنسیتی اعمال نشد

به گزارش مهر، اشاره بدین نکته نیز ضروری است که پیامبر اکرم (ص) همزمان با ابلاغ پیام برائت توسط امیر مومنان(ع)، رسم جاهلی در طواف را ممنوع کرد و این خود نشانگر اهتمام و توجه به معنویت در این مکان مقدس است.

بدیهی است پیشنهاد تفکیک زنان و مردان درباره طواف و نه تمامی مسجدالحرام است. هم اکنون در سعی بین صفا و مروه از آنجهت که توسعه خوبی یافته و با مشکل ازدحام روبرو نیست، نیازی به تفکیک احساس نمی شود و روشن است که هدف ازاین پیشنهاد تسهیل در امور زائران و جلوگیری از تلفات احتمالی دیگر بوده وگرنه حضور یک جای مهمانان خانه خدا از جهت معنوی و اخلاقی مساله‌ای در پی نداشته و نخواهد داشت.

مقایسه این طرح با طرح‌های مشابه تفکیک جنسیتی در کشور وجهی ندارد، زیرا هر کس که فقط یک بار به حج مشرف شده و عملا در محدوده طواف قرار گرفته است، سختی و احتمال خطر جانی به ویژه برای بانوان را حس کرده و بر منطقی بودن این پشنهاد شهادت می دهد.
-پایان-