براي اطلاع بيشتر درباره قمار از ديدگاه آيات و روايات و سابقه تاريخي آن در عصر قبل از بعثت , خوب است به مطالب زير توجه شود.

خداوند متعال قمار را در رديف مي گساري و بت پرستي و از كارهاي پليد شيطاني دانسته و دستور به اجتناب داده است »يا ايها الذين آمنوا انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون ; اي كساني كه ايمان آورده ايد, بدانيد كه شراب , قمار, بت ها و چوب هاي مخصوص برد و باخت , به تمامي پليد و ناپاك و از كارهاي شيطاني است , پس از اين كارها بپريزيد تا رستگار شويد«, (مائده , آيه 90). »ميسر« يعني قمار و لذا قمارباز را »ياسر« گويند, ريشه آن »يسر« به معني آساني است و علت ناميدن قمار به »ميسر« بدان جهت است كه به وسيله قمار, مال ديگران توسط قمارباز به آساني و بي زحمت به چنگ مي آيد, (قرشي , سيد علي اكبر, قاموس قرآن , ج 7, تهران دارالكتب الاسلاميه , چاپ هشتم 1361, ص 263).

چنان كه از امام رضا(ع ) نقل شده است كه »الميسر هوالقمار; ميسر همان قمار است «, (الحر العاملي , محمد بن الحسن , وسائل الشيعه , ج 12, تهران , المكتبه الاسلاميه , 1403 ه, ص 119, ح 3). البته براساس روايات متعددي كه از رسول خدا(ص ) و ائمه معصومين (ع ) نقل شده است بازي با آلات قمار نيز در رديف »ميسر« برشمرده شده است مانند روايت جابر از امام باقر(ع ) كه آن حضرت فرمودند وقتي كه آيه فوق نازل شد. »قيل يا رسول الله ما الميسر؟ فقال (ص ): كل ما تقومر به حتي الكعاب والجوز«; از پيامبر اكرم (ص ) پرسيدند يا رسول الله ميسر چيست ؟ فرمودند: هر آنچه كه با آن قمار بازي كنند حتي مانند قاب يا گردو«, (همان , ح 4).

در آيه بعدي نيز خداوند متعال مي فرمايد شيطان همواره در صدد ايجاد دشمني و كينه توزي ميان شما اهل ايمان و نيز بازداشتن شما از ياد خدا و برپايي نماز است و قماربازي و مي گساري ابزار شيطان در نيل به اين هدف است , آيا باز هم دست از اين كار برنمي داريد »انما يريد الشيطان ائن يوقع بينكم العداوه والبغضائ في الخمر والميسر و يصدكم عن ذكر الله و عن الصلوه فهل انتم منتهون «, (مائده , آيه 91). در آيه ديگر خداوند متعال باز هم مي گساري و قماربازي را در يك رديف و از گناهان كبيره دانسته است كه گرچه ممكن است احيانا داراي منافعي هم باشد اما قطعا آثار زيان بار آن به مراتب بيشتر از سود آن است »يسئلونك عن الخمر والميسر قل فيها اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما«, (بقره , آيه 219).