بیان احتمال دوم
رمضانی در ادامه بیان داشت: اگر مراد از اینکه آنها میسوزند و عامل عذاب دیگران هستند مثل شیطان است که خودش میسوزد و تابعانش هم - به خاطر تبعیت از او - میسوزند، این هم امکان دارد و صحیح است. به قول آیه شریفه قرآن کریم: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعینَ؛ که جهنّم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروى کند، پر خواهم کرد!» (ص /85)
وی افزود: همچنین قرآن درباره شیطان و کسانی که تبعیت از او میکنند میفرماید: «کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْانسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنىِّ بَرِىءٌ مِّنکَ إِنىِّ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَلَمِینَ ، فَکاَنَ عَاقِبَتهَمَا أَنهَّمَا فىِ النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا وَ ذَالِکَ جَزَؤُاْ الظَّلِمِینَ؛ کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: «کافر شو» امّا هنگامى که کافر شد، گفت: «من از تو بیزارم، من از خداوندى که پروردگار عالمیان است بیم دارم!، سرانجام کارشان این شد که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن مىمانند و این است کیفر ستمکاران! (حشر / 16 و 17)
آیتالله رمضانی در جمعبندی این احتمال گفت: پس اگر مراد این باشد که خودش خواهد سوخت و باعث میشود دیگران هم وارد آتش شوند و بسوزند و به این معنا عامل سوختن آنها میشود، این هم صحیح است.