مراتب روزه

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، روزه را داری سه مرتبه دانست و گفت: مراتب روزه عبارتند از «روزۀ عوام»، «روزۀ خواص یا روزۀ اخلاقی» و «روزۀ اخصٌ الخواص یا روزۀ دل».

حضرت آیت الله مظاهری در تعریف روزۀ عوامانه،ابراز داشت: روزه‌ای که معمولاً عموم مردم می‌گیرند و برای اینکه جهنّم نروند و هنگام روزه داری، از آنچه به عنوان مبطلات روزه در رساله‌ها آمده، اجتناب می‌ورزند؛ هدف خداوند متعال از وجوب روزه، گرفتن روزۀ عوامانه نیست؛ گرچه این روزه لازم و واجب است، ولی کافی نیست.

وی افزود:انسان وقتی روزه می‌گیرد، باید علاوه بر اینکه شکم و اعضا و جوارح او روزه است، چشم و گوش و زبان او نیز روزه باشد؛ این مسائل در رسالۀ مراجع تقلید نیست، امّا مرجع تقلید گفته است که اگر کسی غیبت کند، تهمت بزند، نگاه‌های زشت و حرام کند، دوست‌یابی‌های نابجا داشته باشد،روزۀ او روزۀ واقعی نیست و روزه‌اش باطل است، گرچه قضا و کفّاره ندارد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه اصفهان در خصوص بالاترین رتبه روزه داری، گفت: بعضی از مردم علاوه بر اینکه از مبطلات فقهی روزه اجتناب می‌کنند و شکم و اعضا و جوارحشان روزه است، دل و قلبشان نیز روزه می‌باشد. آنها در پایان ماه مبارک رمضان به جایی می‌رسند که فقط به خداوند متعال دل بسته‌اند؛ ماه مبارک رمضان، فرصتی برای تمرین روزه‌داری دل است، دل از آن خداست؛اگر هرگوشه‌ای از دل را چیزی تصاحب کند، در حقیقت شرک و ظلم به خداست و اگر هم نمی‌توانیم این‌طور روزه بگیریم، لااقل باید مواظب باشیم که چشم و گوش و زبان ما روزه باشد، تا مورد قبول خداوند واقع شود.