وی در پاسخ به این سوال که اگر خدا شاهد است دیگر باقی شهود به چه کار می آیند، اظهار داشت: این مسئله عمدتا جنبه تربیتی دارد. اولین دسته از شاهدان بعد از خدا ملائکه هستند که بر اعمال نیک وشر ما شاهد هستند. از امام صادق پرسیدند با وجود شاهد بودن خدا شهادت ملائکه برای چیست؟ حضرت پاسخ دادند: وقتی کسی بداند چشمهای متعددی او را می بیند بیشتر مراقب و مواظب خودش است.
حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: شخصی خدمت امام حسین(علیه السلام) رسید و گفت: من مرتکب گناه می شوم و اراده ام برای ترک گناه ضعیف است. امام در پاسخ فرمود :5 کار را انجام بده بعد هر گناهی خواستی مرتکب شو؛
1)از رزق خدا استفاده نکن و هر گناهی خواستی بکن،
2)از حکومت و ولایت خدا بیرون برو و هرگناهی خواستی بکن،
3)یک جای خلوت که کسی در آن نباشد پیدا کن،
4)وقتی فرشته مرگ خواست جانت را بگیرد او را از خودت دفع کن،
5)زمانی که ملک دوزخ که مالک نام دارد خواست تو را وارد جهنم کند مقاومت کن و داخل نشو.
وی با اشاره به این که سیستم نظارتی قوی، باعث رضایتمندی در زندگی است، ابراز کرد: در مناجات شعبانیه که مورد تاکید همه ائمه(علیهم السلام) است آمده: خدایا گناهانی را بر من پوشاندی و حال آنکه من محتاجم تا در آخرت آنها را بپوشانی. تو به هیچ یک از بندگان صالحت نشان ندادی. خدایا در مقابل بینندگان آخرت هم مرا رسوا نکن.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: دومین دسته از شاهدان انبیا هستند که در قرآن به آن تصریح شده و آمده است از هر امتی یک شاهد میآوریم. این شاهد هرکسی نمیتواند باشد ، باید کسی باشد که همه چیز را دیده و خبر دارد و هم اینکه عادل باشد؛ پس غیر از معصوم نمیتواند باشد، معصوم هر امتی را برای شهادت بر آن امت می آوردند. معصوم هر ا متی از برزخ هم شاهد اعمال امتش هست.