-
مفسرین انجیل گویند: اینکه گفت، سر هر مرد مسیح است و سر زن و مرد و سر مسیح خدا، مراتب بزرگی را نشان داده و محفوظ میدارد که رئیس مسیح، خداست و رئیس مؤمن، مسیح و رئیس مومنه شوهرش، و تنها سر زن میتواند برای شوهرش مکشوف بماند و حتی برای پیامبر نه. ضمن این مباحث و آثار پی میبریم که در آئین مسیح روی مسأله حجاب عنایت داشتهاند و مورد توجه بوده است، حتی زمانی که دین مسیح تعریف شد و تعلیمات آن مورد تهاجم سوء قرار گرفت، رهبران دین مسیح باز روی مسأله حجاب تأکید داشتند، تا آنجا که این رهبران برای حفظ سیاست رهبری خود و تحکیم مبانی رهبانیت دیدند. اگر زن در پوشش باقی نماند، چون تنها وسیله عیش و کامرانی و شهوت انگیزی است و به علاوه که خود زن دارای احساسات سریع التأثیر است زودتر گرفتار احساسات شهوت و غضب و جنایت قرار میگیرد. خوشگذرانی کامجویی، عیش و نوش جز با زن مفهومی ندارد لذا آنها زن را به پوشش رهبانیت موظف نمودند که زن مسیحی باید پوشیده باشد و عموم زنان هم از آنان تبعیت نمودند. زن مسیحی باید با روزه لب و دهان و چانه و مو و بدن را بپوشاند تا از دستبرد چشمگیر شهوت دیگران مصون بماند در نهایت این پوشش به قدری افراطی شد که زنان را از خانهداری دور ساخت و از ازدواج محروم نمود و آن مقدار حظ و نصیب طبیعی را هم از آنها ممنوع ساخت. ریاضت و ترکدنیا زنان مسیحی را در حجاب نگاه داشت.
-
نظر دو مرجع بزرگ مسیحیت درباره حجاب:
کلمنت و ترتولیانوس میگویند: زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد الا آنکه در خانه باشد، زیرا فقط لباسی که او را میپوشاند میتواند از خیرهشدن چشمها به سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاهکردن به صورتش و ادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی در نظر خداوند پسندیده نیست که به زیور آراسته گردد و حتی زیبایی طبیعی آن باید با اختفا و فراموشی آن، از بین برده شود. زیرا برای بینندگان خطرناک است. درستکردن موی سر و آرایش آن و تنظیم آنها در آیینه فقط از خصوصیات زنانی است که شرم و حیاء را از دست دادهاند. بنابراین در آیین مسیحیت از یک سو مواجهیم با قداست و تقدیس زن و از سویی با تحقیرها و توهینها از یک طرف همه فرشتگان را به صورت زن مجسم کردهاند. با اینکه علم الادیان جنسیت خاص و مادی بودن فرشتگان را نفی میکند. از طرف دیگر برای نجات زنها از زیر بار ستم مردان آنها را در دیرها پناه داده و دیر نشینی و رهبانیت زنان را صلاح دیده است. ولی از دیدی دیگر آنان را بعدها برای خدمت به مسیحیت خواندهاند و بعدها دیرها مرکز آلودگی فحشاء شد و به کابارهها و فحشاخانههای بزرگ تبدیل شدند که تمام مردان و زنان بدون هیچ ممنوعیتی با هم وارد آنجا میشدند و هزاران تخم فساد و آلودگی با خود در جامعه میپراکندند، که این مراکز به مرور زمان از غرب به شرق هم سرایت کرد و مانند یک بیماری مسری تمام جوامع را فرا گرفت.
-
تاریخ مبارزه با حجاب در ایران
همانطور که میدانید زنان ایرانی در طول تاریخ پاسدار فرهنگ عفت و حیا بودهاند و حجاب را به عنوان انسانی همیشه حفظ کردهاند. با اینحال در اواخر دوره قاجاریه بر اثر نفوذ دولتهای استعماری در دستگاه حکومت، زمزمههای بیحجابی آغاز شد و پس از برقراری مشروطیت، صحبت از رفع حجاب به میان آمد و تفکر آزادی زن به سبک غربی به تدریج توسعه یافت سپس با اعلام رسمی رفع حجاب در 17 دی ماه سال 1314 شمسی از سوی رضاخان، حجاب در بین تمام زنان ایرانی ممنوع شد و این ممنوعیت تا سال 1320 که همزمان با برکناری رضاخان از حکومت ایران بود ادامه پیدا کرد. پس از رضاخان نیز مخالفت با حجاب ادامه پیدا کرد گرچه محمدرضا نتواست مانند پدرش با آن قاطعانه برخورد کند و به ظاهر زنان را در انتخاب پوشش آزاد گذاشت، ولی از راه تهاجم فرهنگی بر ضد حجاب با آن مبارزه کرد تا سرانجام با لطف و یاری خداوند در سال 1357 شمسی، انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران به این حکومت شیطانی خاتمه داد و زنان مسلمان کشورمان دوباره چون سابق، سنگر دار سنگر حجاب شدند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: شما (زنان) را رژیم سابق نشناخته بود گمان میکرد که بانوان ایران مثل همان چندنفر یا عدهی معدود منحرفین است و اینها همه به دست آنها میشود که انحراف پیدا کند لیکن بانوان محترم ایران ثابت کردند که دستخوش اینطور توطئهها نشدهاند و نمیشوند و ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و نیرومند و دختران عفیف و متعهد به این کشور، تسلیم خواهد کرد و هیچگاه در آن راههایی که قدرتهای بزرگ برای تباهکردن این کشور پیش آنان گذاشته بود نخواهد رفت.
-
حضرت امام دربارهی واقعهی کشف حجاب میفرماید:
در زمان رضاخان که شاید اکثر شما یادتان نباشد، ما شاهد چه صحنههایی بودیم، در همین قم و نسبت به بانوان محترم این قم و در همه شهرها نسبت به بانوان محترم شهرها. این به تبع از کسانی که تعلیم به او میدادند به اسم کشف حجاب، هتک حرمت اسلام، هتک حرمت مومنین، هتک حرمت بانوان ما را چقدر اذیت کرد چقدر پارهکردن چادرهای آنها را، چقدر به یغما بردند چادرها و روسریهای آنان را ما شاهد اینها بودیم و شما شاهد این پسر بودید که به اسم تمدن بزرگ با این مملکت چه کرد.
آثار حجاب:
حجاب همانند هر عمل دیگری آثار و خواصی دارد که آنها را مورد بحث قرار میدهیم.
-
1- موفقیتهای معنوی:
زن پوشیده از بین خود و خدا، خدا را برگزیده است و از بین احکام دین و خواستههای نفس به احکام دین روکرده است. چنین انتخابی به روحیه، تفکر و عمل او حال و هوای دیگری میبخشد و به پوشش او معنا میدهد و آن را عمل منطقی، خدا پسندانه و در راستای حرکتهای تکاملی او قرار میدهد که به زیبائیهای درونی او تجلی بخشیده است.
پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست و او را از آثار تقوا برخوردار میسازد.
قرآن کریم فرموده است:
ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر خداترس و با تقوا باشید خدا به شما فرقان (تمییز حق از باطل و راه سعادت از شقاوت) میبخشد و گناهان شما را میپوشاند و شما را مورد آمرزش قرار میدهد و خداوند دارای فضل و رحمتی بزرگ است. وقتی زن تقوای جنسی را مراعات کند و خود را از نامحرم بپوشاند وعدههای الهی که برای پرهیزکاران داده شده است دربارهی او محقق میگردد، از تشخیص حق و باطل برخوردار میشود.
-
2- احترام:
اصولاً غلبه بر هواهای نفسانی و گذشت از لذتهای حرام به انسان هیبت و وقار میبخشد. حجاب زن جهاد اکبر اوست که در ورای آن نفس امّارهی به زانو درآمده است. از اینرو پوشیدگی زن از بعد عرفانی بلندی برخوردار است. این حقیقت را همه میدانند و حتی دانشمندان غیرمسلمان به آن اذعان کردهاند که حجاب به زن هیبت و وقار میبخشد و او را شایستهی احترام دیگران میسازد. زنان خودنما مطلوبیت جنسی دارند اما محبوبیت ارزشی از آن زنان پوشیده است. به طور کلی نوع نگاه گفتار و برخورد مردان با زنان از دو ماهیت متفاوت برخوردار است. برخورد با زنانی که از جلوهگری یا پوشش ناقصی برخوردارند برخورد شهوی، تفریحی و ظاهری است، اما برخورد با زنان پوشیده برخوردی همراه با احترام و تکریمی قلبی است.
-
3- مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب:
غرب که خود در آتش فساد و تباهی میسوزد و میرود تا به انهدام کامل برسد سعی جدی در به تباهیکشاندن بشر دارد تا همانند غریقی دیگران را با خود همراه سازد و به اهداف شوم استعماری خود نیز دست یابد. حجاب ستیزی از اهداف مهم تهاجم فرهنگی غرب است. پوشش دینی همواره مورد هدفهای تیرهای زهراگین فرهنگی دشمنان اسلام بوده است. آنها در برداشتن خاکریز بزرگ حجاب جدیت کامل داشتهاند. زیرا پوشش دینی سدی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگی غرب است که آنها را از نیل به مطامع فرهنگی و اقتصادی خود ممنوع میسازد. اگر قلعه مستحکم حجاب زن مسلمان فتح شود راه بردگی جامعه اسلامی هموار میگردد زنان پوشیده هرگز خود را پایگاه استعمار نمیکنند بلکه به عنوان نیروهای مسلح فرهنگی سدی مستحکم در برابر آنان پدید میآورند به گونهای که میتوان گفت پوشش دینی پادزهر تهاجم فرهنگی غرب است. زن پوشیده به نوعی محرومیت را به استعمارگران تحمیل میکند پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که در سال 1357 تحقق یافت مرهون حرکت گسترده زنانی بود که با بر خورداری از پوشش اسلامی به ویژه چادرهای مشکی که چون زرهای محکم بر تن کرده بودند و به میدان مبارزه آمده بودند. در این تظاهرات میلیونی یک زن بیحجاب به چشم دیده نمیشد.
نکته عرفانی: خواهرم حجاب اسلامی حضور حماسی زن در جامعه است که قلب استعمارگران از هیمنهاش در بیم و هراس است چرا که پوشش دینی آئینهی تمام نمای عصیان و تسلیم است.
-
4- کاهش مفاسد:
مقایسه آمار جنایات جنسی در فصل تابستان و زمستان و جوامع غربی و اسلامی که زنان از پوشیدگی بیشتری بر خوردارند نشان میدهد که پوشیدگی زنان نقش مؤثری در کاهش مفاسد اجتماعی دارد. زیرا بسیاری از مفاسد اجتماعی به شهوات جنسی مربوط میشود که با پوشیدگی زن زمینه آنها از بین میرود وقتی چشمها نبینند و دلها نخواهند تحریکات جنسی، هیجانات و عشقهای کاذب نیز از میان میروند و سلامت اخلاقی بر اجتماع حاکمیت مییابد. زن و مرد همانند دو سیم برق میمانند که نبود عایق در بین آنها سبب بروز آتشسوزیهای اخلاقی میگردد و آتش آن بسیاری از ارزشها را محو میگرداند و حجاب عایقی است که از این جاذبهها و آتشسوزیها پیشگیری میکند.
-
5- آرامش و امنیت مردان:
نفس آدمی دریائی از خواستنیهاست. زمانی که به چیزی تمایل ندارد آرامش بر آن حاکمیت دارد و چون به آن رغبت کند همانند دریا طوفانی میشود و تنها رسیدن به خواستهی او میتواند جزر و مد این دریای طوفانی را آرام کند. مادامی که بانوان خود را به طور کامل از دید چشمهای حریص مردان میپوشانند دریای نفس آنها آرام است. اما وقتی خود را به نمایش میگذارند چشم آنها میبیند و دل آنها هوس میکند و آرامش درونی و امنیت آنها به هم میریزد؛ و از این جا معلوم میگردد که زنان جلوهگر چه اندازه در ایجاد اضطرابهای روحی و نابسامانیهای درونی مردان جامعه نقش دارند.
نکته عرفانی: خواهرم اقیانوس دل مردان ساحل ندارد و از ژرفائی مهیب برخوردار است پس مبادا آن را به موج آوری که در ناآرامی آن خطرها نهفته است که بین زنان و مردان تقسیم میشود پس با پوشیدگی خود آرامش مردان را پاسدار تا خود در آرامش بمانی.
-
حجاب دختر مسلمان آمریکایی
دکتر مرتضی آقا تهرانی تعریف میکند که: وقتی در مؤسسهی اسلامی نیویورک مشغول فعالیت بودم روزی دختر جوانی آمد که میخواست مسلمان شود گفتم: برای پذیرش اسلام، ابتدا باید خوب تحقیق کنید بعد اگر به این نتیجه رسیدید که دین اسلام دین حق است، میتوانید مسلمان شوید. او رفت و شروع به مطالعه کرد. در این بین چندین بار دیگر به من مراجعه کرد و در نهایت با ناراحتی گفت: «اگر مرا مسلمان نکنید، من میروم و در وسط سالن فریاد میزنم و میگویم: من مسلمانم!» گفتم حالا که در پذیرفتن اسلام مصمّم شدهاید فردا که روز میلاد است بیایید تا در طی مراسمی تشرف شما انجام شود. روز بعد در بین مراسم گفتم این خانم میخواهد امروز به دین مبین اسلام مشرف شود. یکی از حضار گفت: لابد این دختر عاشق یک پسر مسلمان شده و چون دین ما اجازه ازدواج او را نمیدهد میخواهد به صورت صوری مسلمان شود. گفتم: از صراحت لهجه شما متشکرم! ولی اینطور که شما گفتید نیست زیرا او در مورد حقانیت اسلام مطالعه گستردهای داشته است و به عنوان مثال در عقاید اسلامی چیزی به نام «بداء» هست که میدانم هیچکدام از شما چیزی از آن نمیدانید ولی این دخترخانم میداند. به هر حال او در آن مراسم مشرف به اسلام شد. خانوادهی وی مسیحی بودند با دیدن حجاب او، شروع به آزار و اذیّت او کردند.