1-از آن روی که یک رهبر اجتماعی معمولی، میخواهد جامعهای مذهبی را اداره کند عقل حکم میکند تا این شخص و خانواده او افرادی پاک و خداترس باشند و سابقهای داشته باشند که در جلب قلوب افراد تاثیر مثبت داشته باشد. حال اگر قرار است این رهبر جامعه به عنوان پیامبر و آن هم خاتم پیامبران باشد، عقل هر انسان سلیم العقلی حکم میکند که این فرد و خانوادهاش باید از هر گناه و امر نفرت انگیزی دور نگه داشته شوند و هر گز امر الهی اجازه ورود این گناهان را به خاندان این پیامبر ندهد. حال سوال اینجا مطرح میگردد، که پیامبر اسلام-که عقل کل میباشد- چرا به این امر توجه نداشته و تهمت منافقین را پذیرفته و به آن ترتیب اثر داده است؟
2- در برخی از روایات که مفصلاً به شرح این داستان پرداخته است بحث حد زدن نبی اکرم به قاذفین را بیان میکند که نحوه حد زدن نیز اشکال دیگری به این روایات میباشد، زیرا «این روایات تصریح میکنند به اینکه قاذفین، عبد اللَّه بن ابی و مسطح و حسان و حمنه بودند، آن وقت میگویند:که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) عبد اللَّه بن ابی را دو بار حد زد، ولی مسطح و حسان و حمنه را یک بار، آن گاه تعلیل میآورند که قذف همه جا یک حد دارد، ولی در خاندان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دو حد و این خود تناقضی است صریح، چون همه نامبردگان مرتکب قذف شده بودند و فرقی در این جهت نداشتند.»(24)
3- نکته دیگری که جای تامل دارد، سند این روایات میباشد که تمامی آنها به عایشه بر میگردد و سر سلسله این روایات شخص عایشه میباشد.





پاسخ با نقل قول
