ریشه تهمت
تمام بزرگان شیعه و علمای اعلام انبیاء را معصوم میدانند، و وجود هر امر تنفرانگیز را نیز از پیامبران و خانواده آنها دور میدانند. یکی از همین امور
دور دانستن پیامبران و همسران ایشان از زنا میباشد. از ابن عباس روایت است که هرگز زن پیامبری زنا نکرد چرا که این کار موجب تنفّر مردم از
پیامبر و نقصان او میشود (9) حتی در داستان زنان حضرت نوح و لوط که به عنوان خائن در قرآن از آنها یاد شده است مفسرین شیعه چنین
فرمودهاند: «به هر حال این دو زن به این دو پیامبر بزرگ خیانت کردند، البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود، زیرا هرگز همسر هیچ
پیامبری آلوده به بیعفتی نشده است، چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم ص صریحا آمده است»، ما بغت امرأة نبی قط، همسر هیچ پیامبری
هرگز آلوده عمل منافی عفت نشد (10) اما یکی از تهمتهایی که در این رساله به آن اشاره شده است و به هیچ وجه با عقاید شیعه سازگاری
ندارد، سخنیست در مقابل این اعتقاد شیعیان که با آب و تاب بسیاری به آن پرداخته شده و در مطلب هفتم این رساله چنین آمده است: «ومنها
نسبتهم الصدیقة الطیبة المبرأة عما یقولون فیها إلی الفاحشة وقد شاع فی هذه الأزمنة بینهم ذلک کما نقل عنهم...»وهمانطور که گفته شد در
مطلب 28 نیز به مناسبت شباهت با یهود این مطلب را پیش میکشد. اما اینکه این مطلب از کجا آمده است ظاهرا چیزی جز آیه افک و مطالب
پیرامون آن نمیباشد، به طوری که در مطلب هفتم به همین آیه اشاره نموده و شیعیان را مورد حمله قرار میدهد.
پی نوشت:
6. (نقش عایشه در تاریخ اسلام علامه عسکری ج 1 ص 45 و 46)
7. (ترجمه المیزان ج 16 ص 414)
8. (الدر المنثورفی تفسیر المنثور، سیوطی، ج 5 ص 183)
9. (ترجمه جوامع الجامع، ج 6، ص 367)
10. (تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 24، ص 301)