شيعه از پيدايش تا شهادت اميرالمومنين(علیه السلام)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14

موضوع: شيعه از پيدايش تا شهادت اميرالمومنين(علیه السلام)

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #4
    پاسخگوی مسائل مذهبی طاهره وحیدیان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    روی زمین خدا جایی در این غربتکده...جایی در همین نزدیکی...
    نوشته ها
    4,275
    می پسندم
    220
    مورد پسند : 2,271 بار در 1,502 پست
    نوشته های وبلاگ
    9
    میزان امتیاز
    158


    البته شيعه همان روزهاى نخستين،محكوم سياست وقت‏ شده نتوانست‏ با مجرد اعتراض،كارى از پيش ببرد و على عليه السلام نيز به منظور رعايت مصلحت اسلام و مسلمين و نداشتن نيروى كافى دست‏به يك قيام خونين نزد،ولى جمعيت معترضين از جهت عقيده تسليم اكثريت نشدند و جانشينى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و مرجعيت علمى را حق طلق على عليه السلام مى‏دانستند (16) و مراجعه علمى و معنوى‏را تنها به آن حضرت روا مى ‏ديدند و به سوى او دعوت مى‏كردند (17) .


    دو مسئله جانشينى و مرجعيت علمى

    «شيعه‏»طبق آنچه از تعاليم اسلامى به دست آورده بود معتقد بود كه آنچه براى جامعه در درجه اول اهميت است،روشن شدن تعاليم اسلام و فرهنگ دينى است (18) و در درجه تالى(بعدی) آن،جريان كامل آنها در ميان جامعه مى‏ باشد.و به عبارت ديگر:


    اولا:افراد جامعه به جهان و انسان با چشم واقع بينى نگاه كرده،وظايف انسانى خود را (به طورى كه صلاح واقعى است) بدانند و بجا آورند اگر چه مخالف دلخواهشان باشد.


    ثانيا:يك حكومت دينى نظم واقعى اسلامى را در جامعه حفظ و اجرا نمايد و به طورى كه مردم كسى را جز خدا نپرستند و از آزادى كامل و عدالت فردى و اجتماعى بر خوردار شوند،و اين دو مقصود به دست كسى بايد انجام يابد كه عصمت و مصونيت‏ خدايى داشته‏ باشد و گرنه ممكن است كسانى مصدر حكم يا مرجع علم قرار گيرند كه در زمينه وظايف محوله خود،از انحراف فكر يا خيانت‏ سالم نباشد و تدريجا ولايت عادله آزاديبخش اسلامى به سلطنت استبدادى و ملك كسرايى و قيصرى (پادشاهی)تبديل شود و معارف پاك دينى مانند معارف اديان ديگر دستخوش تحريف و تغيير دانشمندان بلهوس و خودخواه گردد و تنها كسى كه به تصديق پيغمبر اكرم در اعمال و اقوال خود مصيب و روش او با كتاب خدا و سنت پيغمبر مطابقت كامل داشت همان على عليه السلام بود (19) .

    پی نوشت:
    16-در حديث معروف ثقلين مى‏فرمايد:«من در ميان شما دو چيز با ارزش را به امانت‏مى‏گذارم كه اگر به آنها متمسك شويد هرگز گمراه نخواهيد شد.قرآن و اهل بيتم تا روز قيامت از هم جدا نخواهند شد»،اين حديث‏ با بيشتر از صد طريق از 35 نفر از صحابه پيغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) نقل شده است،رجوع شود به طبقات حديث ثقلين.غاية المرام.ص 211.

    پيغمبر فرمود:«من شهر علم و على درب آن مى ‏باشد پس هر كه طالب علم است از درش وارد شود»، (البداية و النهايه،ج 7،ص 359)

    17-تاريخ يعقوبى،ج 2،ص 105-150 مكررا ذكر شده است.

    18-كتاب خدا و بيانات پيغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) و ائمه اهل بيت‏ با ترغيب و تحريص به تحصيل علم تا جايى كه پيغمبر اكرم مى ‏فرمايد:«طلب العلم فريضة على كل مسلم‏»طلب دانش به هر مسلمانى واجب است (بحار،ج 1،ص 172)

    19-البداية و النهايه،ج 7،ص 360.
    ویرایش توسط طاهره وحیدیان : 02-19-2012 در ساعت 01:45 AM
    اِلهی قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی.....

  2. کاربر مقابل پست طاهره وحیدیان عزیز را پسندیده است:

    محمد حسین (02-19-2012)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •